fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing

Mennyit ér a rendelőd? – A cégértékelés alapjai

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Czingler Zsolt
2022. 04. 29.
Végig olvasás kb. 4 perc

Milyen jó is lenne, ha az évek hosszú során kemény munkával “összerakott” cégünknek nem rabjai lennénk, hanem a nyugdíj közeledtével (kinek 70 éves korában, kinek 55) meg lenne a lehetőségünk arra, hogy szabadon kiszálljunk. Méghozzá úgy, hogy az valamilyen módon kompenzálja az elmúlt 20-30 év hosszú műszakjait, éjszakákba nyúló kezeléseket, korán keléseket, stresszt és felelősséget.

 

Exit plan – hogyan szálljak ki?

A közgazdaságtan és úgy általában a vállalkozásirányítás ismeri az úgynevezett „Exit plan” fogalmát. Ahogy – jó esetben – van egy üzleti terved, marketing, humán, pénzügyi és stratégiai tervezéssel, úgy elméletben szükséged van egy olyan tervre is, ami felvázolja az alternatívákat arra, hogy hogyan fogsz ebből az egészből kiszállni.

Talán korainak tűnhet, hiszen ki tudná megmondani, hogy 30 év múlva mi lesz, de hidd el a mai döntéseid alapjaiban határozhatják meg a 30 év múlva lévő lehetőségeidet. Ha a nevedhez kötött, „one man show” jellegű rendelést viszel – amivel az égvilágon semmi baj nincs – akkor azt eladni, passzív jövedelemmé formálni nagyon nehéz. Ha sikerült egy önműködő céget építeni az évek során, annak van értéke, eladható, értékesíthető lesz.

 

Fogászati pénzügyek – Végelszámolás vagy értékesítés?

Jelenleg Magyarországon a magánrendelő adásvételek gyakorlatilag ingatlan beruházást és használt eszközvásárlást jelentenek.

Azaz Dr. John Bon Jovi-nak elég volt, és megegyezik Dr. Slash-sel, hogy eladja neki a rendelőjét: az ingatlant a beszerelt és karbantartott gépekkel, az összes eszközt az autoclave-tól a kézidarabokig és a fogókig. Ilyenkor csinálnak egy ingatlan értékbecslést, leleltározzák az eszközöket, meghatároznak neki egy árat és Dr. Slash a megvásárolt ingatlanban elkezdi csinálni a rendelést.

Ez a metódus egészen hasonló a cégértékelési modellek egyikével az úgynevezett Eszköz alapú értékeléssel. Ennek a modellnek a logikája az, hogy a cég értékét a tulajdonban lévő eszközök értéke, azaz vélt eladási ára határozza meg. Ez a „behajtó-logika”, vagyis kizárólag azt vizsgálja, hogy ha mindent eladnánk, ami kézzel fogható és szerepel a cég tulajdonában (könyvekben), minden kötelezettséget kifizetnénk, annak, mi lenne az értéke.

Ezért az eszköz alapú értékelés leginkább azokban az esetekben a legsikeresebb modell, ha egy cég vagy nem rendelkezik más értékkel, csak a tulajdonában lévő tárgyakkal, vagy végelszámolás közeli állapotról beszélünk. Egészséges helyzetben ez egy alsó becslése egy társaság értékének, hiszen elvileg a tulajdonos ezt bármikor megteheti, ha úgy dönt, hogy egyszerűen „bezárja a boltot”, végelszámolja a társaságot.

A Te fogászatodnak csak a fogók és kézidarabok jelentik az értékét vagy van más is?

 

Fogászati menedzsment és cégérték

A fenti modell tehát egy csőd közeli állapotban lévő cég, gyakorlatilag végelszámolás szerinti értékét adja meg. Jelenleg a legnagyobb részben e logika mentén adják el (számolják föl) a fogászati rendelőket.

  • Na de mi van akkor ha Dr Slash elkezdi az említett ingatlanban a rendelést, ahova egyszer csak belép egy család, hogy “mi ide jártunk fogorvoshoz szeretnénk folytatni a kezelést!”?
  • Vagy azt mondanánk, hogy az üzlettel Dr. Salsh átveszi a rendelő honlapjának üzemeltetését is, ami a már a korábbi évek marketinges és SEO (kereső optimalizálás) munkájának köszönhetően havi szinten legalább 20 pácienst generál a “San Francisco Dental Implants” keresőszóra.
  • És akkor mi történik, ha Dr. Slash átveszi a teljes orvos csapatot és Dr. Tico Torrestől kezdve a Dr. David Bryanig mindenki marad és viszi tovább a rendelést.

Ilyenkor az történik, hogy egy cég megvásárlásakor sokkal nagyobb értéket veszünk, mint “csak” az infrastruktúra. Ilyenkor tudást, ügyfélkört, kapcsolatokat, lehetőségeket, garantált árbevételt veszünk stb. Ez fogászati nyelvre fordítva a rendelő kartonszáma, páciens és bevétel generáló képessége, tulajdonos orvostól való függetlensége – és még számos egyéb tényező.

Mi lehet ennek az értéke?

EBITDA

Ha a nulláról megcsinálni egy rendelőt kerül nekünk 200 millió forintba és 5 év mire elérjük a székenként 8 milliós árbevételt, akkor az 1-5. évig pénzt veszítünk ahhoz képest, mint ha azonnal a nyitás után már 8 milliót generálna nekünk egy szék. Nyilvánvalóan… Ebből következően nekünk megérheti az elején picivel többet beruházni, mint az alap 200 millió, hiszen nyerünk 5 évet és gyorsabban, jobban megtérülhet a befektetés.

Ez az úgy nevezett EBITDA alapú cégértékelés logikája. Ez egy mozaikszó, amely így áll össze: Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization.

Azaz megmutatja nekünk, hogy egy adott működési modell és az üzemi tevékenységünknek milyen pénztermelő képessége van. A modell – nagyon leegyszerűsítve – úgy működik, hogy megnézzük egy fogászati rendelő rendes működésének (fogászati ellátás) eredményét adózás és egyéb pénzügyi tevékenységek eredménye nélkül, levonva az amortizációt. Azaz mennyit fizettek be a páciensek, ebből levonva, hogy mennyit költöttél működésre, emberekre, orvosokra, anyagra, laborra. Ezt az értéket felszorozzuk egy iparági szorzóval, amely az USA-ban és az Egyesült Királyságban a fogászatok esetében valahol 3-6 között van.

Ez a szorzó a kulcsa a számításnak, hisz ez veszi figyelembe, hogy:

  • Mennyire kötődnek adott orvoshoz a páciensek?
  • Mekkora pacientúra forog – kartonszám?
  • Mennyire múlik a teljes árbevétel a tulajdonos orvoson? (ez legyen 30%-nál kevesebb!!)
  • Mennyire ötletszerű a működés vagy vannak protokollizált folyamatok?
  • Mekkora a készpénz és számlázott bevétel aránya? Mennyire transzparens a cég?
  • Mennyire tudatos az új páciensek beáramoltatása (Marketing), vagy jönnek, de nem világos mire vagy kire?
  • Ember jelenti a vonzerőt vagy földrajzihely vagy kezelés típus?

És még számos egyéb tényező…

Magyarországon vagyunk, nem minden fogászati cég tudatos, nem minden fogászati cég transzparens, és sokaknál az orvos személye a legnagyobb vonzerő. Ezért kalkuláljunk az alsó határértékkel…: 

Házi feladat

  1. Számold ki a 2021-es üzleti eredményed, NE A KÖNYVELŐTÖL KAPOTT FÖKÖNYV utolsó számát nézd meg. Hanem azt számold ki, hogy mennyi jött be páciensektől és ment ki mindenre, ami a betegellátás költsége volt.
  2. Ezt a számot szorozd meg 3-mal.

Mindkettőben szívesen segítünk!

Az EBITDA értékelés nyilván ennél bonyolultabb és jóval szofisztikáltabb, de segít meghatározni egy olyan értéket, amiért a vevőnek jobban megéri azt kifizetni mintsem a nulláról építkezni, Neked pedig nem végelszámolás alá kell helyezni a céged, hanem értékesíted az elmúlt 30 év munkáját.

Facebook csatlakozás

Hasonló írásaink
fogorvos képzés, fogászati menedzsment

Visszahívást kérek!

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Elfogadom, hogy a DentalMenedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra