Fesztiválok híján sem kellett unatkoznom tavaly nyáron, a munkám tálcán kínálta a lehetőséget a „szórakozásra”. A júniusi adatszolgáltatási határidő miatt ugyanis rengeteg rendelő csatlakoztatását kellett elvégeznem. Akkor úgy tűnt, hogy -bár mindenki reménykedett benne- a koronavírus sújtotta magánegészségügyi szektor számára nem lesz haladék a határidőben, azonban végül mégis lett. Az utolsó utáni utáni utáni határidő az adatszolgáltatás megkezdésére végül 2021. február 1-je lett. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy minden szolgáltató csatlakozott már és tapasztalt és értő EESZT-felhasználók tömegei dolgoznának a magánrendelőkben: a mai napig akadnak szép számmal „későn ébredők”, akik még csak most kezdték el fontolgatni a csatlakozást.
Tavalyi aktualitásakor már írtunk egy cikket az EESZT-vel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, azóta azonban felmerült néhány új probléma vagy információ, amiről azt gondolom, hogy érdemes beszélni.
Nos itt lett egy pozitív változás, amely egy évvel ezelőtt még utópia volt. A külföldieket másfajta személyazonosításra alkalmas okmány számával (pl. útlevél) lehet felvinni az EESZT-be. Hogy erre a gyakorlatban van-e lehetőséged, az attól is függ, hogy a medikai szoftvered fejlesztői megtették-e már a szükséges lépéseket, de vannak már erre alkalmas rendszerek, ilyen pl. a Dental4.
Az előző kérdéshez hasonlóan itt is a szoftveren áll vagy bukik a dolog. Az adatszolgáltatás gyakorlata egyébként megegyezik az orvosokéval, tehát ugyanúgy e-személyi igazolvánnyal/mobiltokennel bejelentkezve, TAJ számhoz kötötten lehetséges az adatszolgáltatás az EESZT-be. A higiénikusok EESZT felhasználó neve mindig S betűvel kezdődik, és a nyilvántartási számmal folytatódik, amit ebben a keresőben is meg tudtok nézni. A fontos eltérés az, hogy a higiénikusok részére a jogosultságkiosztáskor „Eü asszisztens” jogosultságot kell felvenni.
FIGYELEM!! Ahhoz, hogy a higiénikusotok önállóan végezhessen kezelést (és EESZT adatszolgáltatást), szükséges, hogy a működési engedélyetekben szerepeljen a „klinikai fogászati higiénia” szakma, és még ebben az esetben is jelen kell lennie egy orvosnak házon belül, elérhető közelségben.
Bizony, hogy van, és milyen jó megoldás! Androidos készülékre emlékezetem szerint már tavaly év elején elérhető volt az „EESZT Mobiltoken” alkalmazás, és valamikor ősszel IOS-re is elkészült. Töltsétek le az Appstoreból/Google play-ből, majd kapcsoljátok össze az EESZT fiókotokkal. Ehhez be kell lépnetek az ágazati portálra.
FONTOS!! Az e-személyi kiváltását és a PIN kód megőrzését ebben az esetben sem lehet megúszni, hiszen az ágazati portálra először csak így tudsz belépni, hogy beállítsd a mobiltokent. Külföldi (személyi igazolvánnyal nem rendelkező) felhasználók pedig hard tokent igényelhetnek az OKFŐ-től. Ehhez első körben mindenképpen olvassátok el ezt a tájékoztatót.
Erre az esetre a minden medikai szoftverben vannak beépített lehetőségek. A be nem küldött tételeket utólag is fel lehet küldeni az EESZT-be. De mivel a jogszabály azt írja elő, hogy az ellátás befejeződését követően 60 percen belül kell adatot szolgáltatni, az ilyen kimaradásokat érdemes naplózni (valójában kötelező is). Ennek nincs kötött formátuma, bárhogy megtehető papíron vagy elektronikusan, rögzítve a technikai probléma jellegét (pl. internetszolgáltatás szünetelése), kezdetét és végét.
Sajnos igen. Legrosszabb esetben a működési engedélyeteket is visszavonhatják vagy szüneteltethetik, nem érdemes a kibúvót keresni és ezzel a rendelőtők létét kockáztatni.
Ez egy dokumentum, melyet az EESZT generál a részetekre. Ha elvégeztétek már a műszaki csatlakozást, akkor letölthetitek ezt pdf formátumban az eKapuról. Ide e-mail cím 3 jelszó párossal kell belépni, de lehet jelszóemlékeztetőt is kérni, ha ez menet közben elkallódott (el szokott).
Ha a szervezeten belül nem történik személyi vagy valamilyen technológiai változás, akkor nem. Nézzük, mik azok az esetek, amikor teendőd van!
TEENDŐ: Kiosztani a részére a megfelelő jogosultságokat („EESZT felhasználó és „Orvos”) az ágazati portálon. Ezt az a személy tudja megtenni, aki a csatlakozási nyilatkozatban jogosultságkezelő adminisztrátorként szerepel (neki kell belépnie a portálra a személyijével/tokennel/mobiltokennel). A medikai szoftverben is létre kell hozni a számára egy felhasználót, és meg kell adni a kért adatokat (EESZT felhasználónév, a szervezeti egység, amelyhez a jogosultságot megadtuk, a bejelentkezés módja).
TEENDŐ: Az ágazati portálon a jogosultságát meg kell szüntetni.
TEENDŐ: Szerencsére a csatlakozással és a jogosultságkiosztással már nem lesz teendőtök, ám a szoftveren belül el kell végezni bizonyos beállításokat. Egyrészt az egyes felhasználóknál be kell állítani a szükséges adatokat (lásd 1-es pont), emellett általában intézményszintű adatokat is meg kell adni, ám ez szoftverenként erősen változó.
TEENDŐ: Szükséges telepíteni az e-személyi kliens szoftvert, illetve régebbi gyártmányú olvasónál egy drivert is. Ha a medikai szoftveredet internetes böngészőből használod, más teeendőd nincs. Ha a szoftver lokálisan van telepítve, úgy akkor ezt is rendezni kell, ebben a szoftver üzemeltetői fognak segíteni. Ez persze csak akkor vonatkozik rátok, ha az új gépről fogjátok az adatszolgáltatást végezni. Irodai, recepciós, vagy pl. csak röntgenszoftvert kezelő gépek lecserélésénél ilyesmivel nem kell foglalkoznotok.
Ha elakadtál az EESZT csatlakozásban, vagy nem tudod, hogyan fogj neki, fordulj hozzám bizalommal!