fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing

„Mosni kellett volna”

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Czingler Zsolt
2024. 10. 30.
mosni kellett volna Végig olvasás kb. 2 perc

„Mosni kellett volna”

Az utóbbi időben több platformon is foglalkoztunk a rendelői munkakörnyezetben előforduló mikroagresszió fogalmával (pl. itt és itt), mert fontos, hogy tudatosítsátok, melyek azok a gesztusok, mondatok, melyeket meggondolatlanul kimondva sebet ejthettek a munkatársaitok lelkén és melyek a békés munkahelyi közeget is megbetegítik.

A minap két ügyfél közötti úton a Reddit nevű közösségimédia platformot görgettem végeláthatatlanul magam előtt, amikor is megakadt a szemem az alábbi poszton.


Azonnal felidéződött bennem számtalan olyan élmény, amikor még főállásban dolgoztam rendelőkben, és gyakran vettem részt az új páciensek konzultációján. A mikroagressziót ugyanis nem csak a kollégákkal, de a páciensekkel is elkövetik az egészségügyi dolgozók titulustól függetlenül, megdöbbentően gyakran.

Amit a posztoló ír, az nem elszigetelt jelenség, hanem sajnos azt kell, hogy mondjam, leginkább ez a norma Magyarországon. Ennek az oka általában nem rosszindulat, hanem egyszerű meggondolatlanság, a szavak és az attitűd rosszul megválasztása.

Mik azok a mondatok, amiktől a posztolónk szorong? 

  • „Hát ez itt már ki van rohadva
  • „Ez itt hátul kuka, ez is, 5-ös, 6-os, 7-es is kuka
  • „Hát itt gondok vannak a fogmosással
  • „Edina, írd be kérlek a Flexibe, hogy rossz szájhigiénia
  • „Hát itt vastagon áll a fogkő
  • „Nagyon fogköves, majd megtanítjuk fogat mosni
  • „Drága a kezelési terv? Hát uram… mosni kellett volna

 A fogászat a legrosszabb hely a világon

…Szokta mondani Zoli kollégám a képzéseinken. Ott ülsz a váróban, nem tudod, hogy fájni fog-e, nem tudod, mennyit fogsz fizetni (de azt igen, hogy valószínűleg sokat).  És mindennek a tetejébe nem tudod, hogy nem fognak-e selyempapírba burkolva alaposan megalázni. Mert ilyen jellegű tapasztalata nem a páciensek egy ki marginális csoportjának van, hanem legalább a felének. Ha nem fogászaton kapta, akkor háziorvosnál, nőgyógyásznál, fodrásznál, körmösnél.

A rossz szájhigiénia mögött húzódik egy ok, és ez bizony sok esetben nem a puszta belesz*rás. Ismerve az országunk általános mentális egészségét, valószínűleg a posztoló sincs egyedül a problémájával. De erőt vett magán, és elment a magánrendelésre, hogy változtasson.

Ha nem akarod többet látni, vagy szeretnél egy 2-es google értékelést, a lehető legjobb úton jársz, ha a fenti mondatokkal jól megnyirbálod a kezdeti lelkesedését.

Szó sincs róla, hogy nem kell a pácienst tájékoztatni arról, ha nincs rendben a higiénia. Ez szakmai kötelességed is. De talán nem mindegy, hogy hogyan teszed. A fenti rossz példáimban enyhébb és súlyosabb formáit is láthatod a mikroagressziónak, de mindent ki tudsz fejezni olyan módon, hogy a páciens megértse a helyzet súlyosságát, és ne menjen el a kedve a változástól.

„Sajnos ezt a fogat már nem fogom tudni megmenteni”

„Itt egy olyan gyulladásos folyamat áll fenn, amit mindenképpen meg kell szüntetnünk. Én megteszem a magam oldaláról, amit tudok, de sikert csak közösen érhetünk el. Nem lesz könnyű, de megadunk hozzá minden támogatást”

„a helyes fogmosás egyáltalán nem olyan könnyű, mint ahogy az ember hinné, de vannak trükkök, eszközök, termékek, amik sokat segítenek”

„Igen, sok lépést kell még megtennünk, hogy mindent rendbe hozzunk. Ha együtt tudunk ebben működni, akkor viszont a jövőben már nem lesz ilyen sok beavatkozásra szükség”

fogorvos képzés, fogászati menedzsment

Visszahívást kérek!

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Elfogadom, hogy a DentalMenedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra