Személy szerint nem gondolom alapvetésnek, hogy a fogászati rendelő toxikus.
Viszont ha az ember egy kicsit körülnéz az interneten, érdekes keresésekre bukkan:
Mindannyian tudjuk, hogy a fogászat alapvetően stresszes: a felelősség, a munkakörülmények, az időnyomás mind-mind ezt erősíti. Ez pedig a rezilienciától – vagyis a lelki ellenálló képességtől – függően több formában törhet utat magának. A leggyakoribb kitörési pont pedig a munkahelyi kommunikáció.
A nyíltan toxikus mondatokhoz nem kell sok fantázia sajnos: bármilyen direkten bántó, becsmérlő dolog ide tartozik.
Mert bizony toxikus az is, amikor az ebédlőben rendszeresen közösen beszéltek ki közepesen vállalható stílusban nehéz személyiségű pácienseket. Vagy amikor nem tájékoztatnak megfelelően a rendelőt, vagy téged érintő fontos dolgokról. Vagy amikor úgy dícsérnek meg, hogy közben el is vesznek.
Íme néhány példa:
Ezek tehát azok a mondatok, amelyek gyakran elhangzanak, de nagyon nem kellene, mert széjjelrombolják a morált. A legtöbb helyen emiatt hagyják ott a kollégák a rendelőt – nem azért, ami indokként sokszor megjelenik, hogy „máshol többet keresnék.”
S persze annak kapcsán se legyen senkinek illúziója, hogy a páciensek minden apró feszültséget megéreznek, s kimondatlanul is elriaszthatjuk őket ezzel.
Mire gondolok?
Kivételesen nem a „köszönöm” és a „bocsánat” szavakra, habár távol álljon tőlem, hogy elvitassam a fontosságukat. Ha a héten még nem mondtad ki senkinek az előbbit a munkahelyeden, akkor mielőbb pótold!:)
Viszont ezúttal inkább a visszajelzéskérésre (és adásra!) hegyezném ki a mondandómat:
A legtöbben tartunk a visszajelzés-kéréstől, aminek rengeteg mély mentális oka lehet. Azonban nagyon fontos lenne a rendelői élet, hangulat szempontjából, hogy minél inkább felülkerekedjünk ezen, hiszen a csapatmunka fontos része az egymás felé alakulás, a folyamatok, feladatok javítása, az ötletek befogadása.
A rendelő életébe való bevonódás a megbecsültség-érzés egyik legfontosabb összetevője. Ilyenformán a jól megválasztott visszajelzés-kérés és -adás a fluktuáció egyik preventív tényezője is lehet!
Ha érdekel a téma, jelezd nekünk, és nézz körül az aktuális képzéseink között, és hallgasd meg a legújabb podcast epizódjainkat!