Közhelyes lenne azzal indítani ezt a blogbejegyzést, hogy nagy fába vágtad a fejszédet, minden bizonnyal tudtad, hogy mire vállalkozol, amikor saját rendelő nyitása mellett döntöttél. Ha a hol lesz rendelőm – honnan lesz páciensem – kikkel fogok együtt dolgozni – mire lesz elég pénzem – kérdéseken már túl vagy, már csak azt kell tudnod, hogyan válhatsz egészségügyi szolgáltatóvá, és milyen megpróbáltatások várnak rád az odavezető úton.
A működési engedélyedet a Fővárosi kerületi, vagy a megfelelő járási Kormányhivatal Népegészségügyi Osztálya adja ki, ha mindent jó csinálsz. Különös ismertetőjegyük, hogy kedves középkorú hölgy ügyintézők dolgoznak ott, akiket azonban nehéz elérni, és általában nincs türelmük tájékoztatást adni.
Ahhoz, hogy az engedélyt megkapd, bizonyos feltételeket teljesítened kell, melyek az alábbiak.
Gondold át, kik fognak a rendelőben az első időszakban dolgozni. Ne csak orvosokban gondolkodj, hanem asszisztensekben, higiénikusokban is! Ahány szakmával / szakvizsgával rendelkeztek, annyi szakmára tudod megkérni a működési engedélyt az általános „fogászati ellátás” szakmán kívül. Azt is gondold át, hogy milyen szerződést szeretnél kötni velük (pl.: alkalmazottak lesznek az orvosaid, vagy beszámláznak majd neked?)
Szerződéskötéskor már kérj el minden fontos dokumentumot a leendő kollégáidtól, amelyeket be kell nyújtanod az engedélykérelemmel (pl. orvosi alkalmassági, kamarai tagság igazolása, védettségi kártya, stb.), ezzel sok későbbi bosszúságot spórolsz meg! Ellenőrizd a működési nyilvántartásokat is ITT, ezek ugyanis kifejezetten szeretnek alattomos módon, csöndben lejárni.
A tárgyi feltételekkel kapcsolatban szerencsére nem kell találgatni, ez az 60/2003. (X. 20.) ESzCsM rendelet mellékleteként bármikor megtekinthető. Gondoskodj róla, hogy minden szükséges eszköz rendelkezésre álljon a rendelőben, amit a lista felsorol. Ha olyan eszközt látsz a listán, melyet soha nem használnál, mert mondjuk már szakmailag meghaladott, ne lepődj meg, a listát nem tegnap állították össze, és ezt a normálisabb ügyintézők is tudják (bár kivételekről is hallani). Ilyen esetekben viszont tudj alternatívát felmutatni!
Az engedélykérelemhez az ITT letölthető adatlapokat kell kitöltened, és csatolnod a szükséges mellékleteket. Ezek között kell szerepelnie a szakmai programodnak, melyben összefoglalod az egészségügyi tevékenységed legfontosabb jellemzőit, körülményeit. Emellett kötnöd kell egy szakmai felelősségbiztosítást is a tevékenységetekre, rendelkezned kell bérleti/használati/adásvételi szerződéssel az ingatlanról, valamint be kell fizetned a hatósági eljárási díjat is, mely új engedély esetén jelenleg 35 000 Ft. Csapd még hozzá az összes egészségügyi dolgozód papírjait is! Figyelem! Személyes közreműködő/szabadfoglalkozású orvos bejelentésének külön díja van, és külön adatlapokon kell megtenni a bejelentést!
Ha mindennel megvagy, szkennelj/fotózz be mindent, ami eddig nem elektronikusan volt meg, és nyújtsd be az engedélykérelmet az EPAPIR felületen. (Kormányhivatali ügyek -> Népegészségügyi feladatok -> megfelelő kerületi/járási hivatal kiválasztása).
Az igazán komoly munka az, hogy felkészítsd a rendelőd helyszíni szemlére. Ha szerencsés vagy, akkor bérleményben fogsz dolgozni, ahol már eleve működik egészségügyi szolgáltató, amelynek néhány hónapon belül volt már szemléje, mert ebben az esetben ezt a lépést lehet, hogy meg fogod úszni.
Az engedélykérelem beadását követően, ha ügyes voltál, hiánypótlást már nem kell benyújtanod, és elkezdhetitek egyeztetni a helyszíni szemle időpontját, mely az utolsó nagy megmérettetés.
Biztosítanod kell a veszélyes hulladékok tárolását és elszállítását (szerződéssel), a sterilizáló és egyéb berendezések műszaki/mikrobiológiai vizsgálatát, kártevőirtást, az újraélesztés/életmentés feltételeit, a biztonságos felület-, eszköz- és kézfertőtlenítési folyamatokat. Emellett ellenőrizni fogják a fent már említett tárgyi feltételek meglétét is tételesen. Mindezek ellenőrzése, és a jegyzőkönyv megírása nagyjából másfél órát vesz igénybe általában.
Ha megkaptad a működési engedélyt, még nem dőlhetsz hátra, vannak további feladataid. Itt az ideje, hogy megkezd a csatlakozást az EESZT-hez és a Nemzeti Implantátum Regiszterhez (ha fogtok implantálni), hogy elkészítsd az adatvédelmi dokumentációdat, és megfelelő védelmet nyújtó betegdokumentumaid legyenek. Hogy az apróságokról ne is beszéljünk!