10 kérdés – 10 válasz az EESZT-ről

fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing
Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogasom.*

    Sziklási Bea
    2019. 12. 12.
    Végig olvasás kb. 4 percHamarosan itt az év vége. Itt az ideje elkezdeni megvenni az ajándékokat, a hozzávalókat a bejglihez, eldönteni, hová megyünk szilveszterkor… és csatlakozni az EESZT-hez. A fogászatokat a közelgő csatlakozási határidő miatt érezhetően rengeteg kérdés foglalkoztatja ezzel a viszonylag új rendszerrel kapcsolatban. Sok a kérdőjel, a kétely, a szkepszis és a félelem, ami az EESZT-t övezi. Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a kérdéseket, amelyekkel a leggyakrabban találkozunk munkánk során – és igyekszünk közhelymentes, valódi válaszokat adni rájuk!
    1. Nekem is muszáj ehhez csatl….
    Ne is folytasd, igen. Minden orvosi tevékenységet végző szolgáltatónak csatlakoznia kell.
    1. Nagyon bonyolult a műszaki csatlakozás, nem lesz időm megoldani év végéig.
    Nem baj. Magánszolgáltatóként ez év végével csak a csatlakozásra vagy kötelezett, ami egy pár perces adminisztratív munka, némi nyomtatás és egy út a postára. A műszaki csatlakozás, ami már több munkát igényel, a tényleges adatszolgáltatás feltétele, erre azonban még lesz pár hónapod, 2020. június elsejétől kötelező az adatszolgáltatás. Ez bőven elegendő idő lesz, ha nem hagyod az utolsó pillanatra.
    1. A fogászati szoftver, amit használok nem rendelkezik EESZT akkreditációval, mit csináljak?
    Sajnos rossz hírem van: vagy szoftvert kell váltanod, vagy (ha ragaszkodsz a mostanihoz), részben duplán kell adminisztrálnod. Bizonyos szoftverek esetében rendelkezésre állnak redukált verziók, kifejezetten az EESZT adatszolgáltatásra optimalizálva, ám ezek ennél sokkal többet nem tudnak. Ha ragaszkodsz a most használt rendszeredhez, esetleg elgondolkozhatsz azon is, hogy előfizetsz egy ilyen szolgáltatásra. De ha nem szeretnél az eddiginél jelentősen több időt tölteni a betegadminisztrációval, akkor inkább a teljes váltást javaslom. Egyébként alig akad olyan magyar fejlesztésű fogászati medikai szoftver, ami nem szerzett akkreditációt, ez tehát nem fog sokakat érinteni.
    1. Magánrendelőm van, milyen alapon kérjem el a betegtől a TAJ számát?
    Azon az alapon, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos részletes szabályokról szóló 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet 22. § (1) bek. f) pontja alapján eleget kell tenned az adatszolgáltatási kötelezettségednek.
    1. Mi a teendő, ha valaki nem adja meg a TAJ számát?
    Kényszeríteni természetesen senkit nem tudsz erre. Ha a páciens azért nem adja meg a TAJ számát, mert nem szeretné, ha „bárki láthatná” az egészségügyi adatait, akkor nyugodtan tanácsold neki, hogy lépjen be otthon a saját EESZT felületére a lakossági portálon, és állítsa be neki tetsző módon, hogy kinek, milyen adatokhoz engedélyez hozzáférést. Ha valaki egyáltalán nem rendelkezik TAJ számmal (pl. külföldiek), rögzítheted őket más okmányszámmal is, praktikusan útlevél- vagy ID (személyi igazolvány) számmal. Adatszolgáltatásra a külföldi páciensek esetén is kötelezett vagy, így ezt a lépést semmiképp se felejtsd ki!
    1. Ha a páciens maga rendelkezhet arról, milyen adatokat lássunk róla, akkor mi értelme az egésznek?
    Ez a lehető legfontosabb kérdés, ami feltehető az EESZT-vel kapcsolatban. Sajnos ki kell ábrándítanom azokat, akik egyszerű megoldást várnak. Az EESZT gyakorlati alkalmazását érintő legsúlyosabb probléma jelenleg, hogy pl. az addiktológiai, nemi betegségekkel (beleértve a HIV fertőzöttséget) kapcsolatos vagy pszichiátriai adatok eleve csak egy szűkített kör számára hozzáférhetők, vagyis azok számára, akik az adott szakterületen dolgoznak (tehát fogorvosok számára nem). Mind tudjuk, hogy ezek az adatok igenis érinthetik a munkánkat, ám ennek ellenére csak sürgősségi vagy életmentő beavatkozások esetén tehető ezzel kapcsolatos kivétel. Ezekre az esetekre az akkreditált medikai szoftverekben ki van alakítva egy külön eljárás, ami lehetővé teszi a hozzáférést ezekhez a különösen érzékeny adatokhoz, de fogászati ellátásban ilyesmi eleve nagyon ritkán fordul elő. Több infó ITT!
    1. A NAV is látja, hogy milyen kezeléseket végeztem el és mennyit fizetett érte a páciens?
    Az összeesküvés-elméletek ellenére nem, ám tapasztalatom szerint aki ezeknek eltökélt híve, azt nehéz meggyőzni az ellenkezőjéről. A kezelés tételekhez tartozó összegek adatai nem kerülnek fel az EESZT-be jelenleg. Hogy a jövőben ezzel kapcsolatban számíthatunk-e változásra, arról egyelőre nincs semmilyen információ.
    1. Jelent-e többletadminisztrációt az EESZT bevezetése a mindennapokban?
    Nos, ha eddig szabályosan jártunk el a betegadminisztráció során, akkor elenyésző a többletadminisztráció, amit el kell végeznünk. De ez a legritkább esetekben van így, ugyanis fogorvosi ellátásban a kezelések dokumentációja jellemzően a (papír alapú vagy elektronikus) betegkartonokra írt jegyzetek formájában valósul meg (mert megvalósul… ugye?). A változás leginkább abban áll, hogy ezeknek a jegyzeteknek most formai követelményei lettek, melyet az akkreditált medikai szoftverek fejlesztői már kialakítottak, ezzel tehát nem kell foglalkoznod. Az azonban fontos, hogy a szoftver csak a formát biztosítja, a tartalmat Neked kell hozzáadnod, hogy egy megfelelő EHR dokumentumot hozz létre. Járóbeteg-ellátásban ambuláns lapokat kell létrehoznotok, ez fog feltöltődni a Térbe, ezen kívül az elvégzett kezelések tételei.
    1. Kaphatok bírságot, ha nem csatlakozom?
    Jelenleg még nincs erről szó, de nem zárható ki, hogy a jövőben lesznek konzekvenciái a csatlakozás elmaradásának. Az biztos, hogy január 1-től még nem fognak karszalagos EESZT ellenőrök várni nyitáskor a rendelőajtóban.
    1. Mégis mi értelme van az egésznek, kinek az érdeke ez?
    Nos, a rendszer hibái, átgondolatlanságai, a műszaki csatlakozás körülményes volta ellenére a kezdeményezés mindenképpen méltányolandó. Kicsit tágítsuk a perspektívánkat, és tekintsük az egészségügy egészét, ne csak saját szakterületünket! A páciensek nem minden esetben rendelkeznek korábbi kezeléseikről ambuláns lapokkal, zárójelentésekkel, leletekkel, pláne nem tudják emlékezetből, korábban milyen orvos milyen gyógyszerekkel, eljárásokkal próbálta megoldani a problémát, amellyel most egy új orvoshoz fordultak. Az EESZT bevezetésével például el lehet kerülni, hogy az orvosok korábban sikertelennek bizonyult módszerekkel próbálkozzanak egy betegség kezelésében, amivel természetesen mindenki rosszul járna. Az e-recept is sokkal kényelmesebbé tette az életünket. Fogorvosi ellátásban az EESZT előnyeit akkor fogjuk majd elkezdeni érzékelni, amikor az adatszolgáltatás már rutinszerűen zajlik egy ideje, tehát lesz a Térben szabad szemmel is látható mennyiségű releváns információ a páciensekről. Ehhez azonban Neked is hozzá kell tenned a magad oldalát!

    Ha segíthetünk a rendelődnek az EESZT-vel kapcsolatban, fordulj hozzánk bizalommal!

    [contact-form-7 404 "Nem található"]
    fogorvos képzés, fogászati menedzsment

    Visszahívást kérek!

      Elfogadom, hogy a Dental Menedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra