Végig olvasás kb. 2 percGyakran írok bejegyzéseket mindenféle hatósági követelményekről, szabályozásokról, és a lehetséges következményekről. Úgy gondolom, fontos, hogy ezekről ne csak jogszabályok böngészgetéséből vagy mások rossz tapasztalatain keresztül értesülhessetek, hanem legyen lehetőség kicsit oldottabb formában, gyakorlatiasan is átadni az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat. Ezúttal olyannyira gyakorlatiasan közelítjük meg a témát, hogy egy konkrét esetet fogok elétek tárni, amivel a napokban szembesültem.
A bejegyzésben tárgyalt rendelő nem az ügyfelünk (nem lenne túl jó referencia), természetesen nem fogom megnevezni sem a céget, sem az érintett orvost, és jó, ha tudjátok, hogy nem is a verebek csiripelték el a sztorit, hanem az illetékes kormányhivatal weboldaláról bárki számára letölthető határozatban olvastam.
Mi történt?
Az illetékes Kormányhivatal Népegészségügyi Osztályának munkatársak a rendelővel előre egyeztetett időpontban helyszíni szemlét tartott 2023 elején. A helyszíni szemle során az alábbi hiányosságokat tárták fel (idézet a határozatból):
- A fogászati eszközök csomagolatlanul a sterilizáló berendezés tálcáin voltak megtalálhatók.
- A fali karos kézfertőtlenítő-adagoló az ellenőrzés időpontjában üres volt, a fellelt pumpás kézfertőtlenítőszer 2022.09. hónapban lejárt.
- A sterilizáló berendezés mikrobiológiai hatásfokának vizsgálata féléveként nem történt meg (az elmúlt két éven belül az alábbi időpontban történt vizsgálat: 2022.09.15.).
- A sterilizáló berendezés műszaki felülvizsgálata 2018.03.13. napján történt meg utoljára. A műszaki felülvizsgálat a berendezés oldalán található matrica alapján beazonosíthatatlan, elmosódott (a 2018-as időpontot vizsgálatot jegyzőkönyv igazolta).
- Az időszakos munkaköri alkalmasságot igazoló érvényes dokumentumot a fogorvos nem tudta a helyszínen bemutatni, elmondása szerint az utolsó vizsgálat 2018-ban történt (2018.05.16.).
- A veszélyes hulladéknak minősülő gumikesztyű tárolása nem a kommunális hulladéktól elkülönítetten történik. A levetett gumikesztyűt nem kezelik veszélyes hulladékként.
- A veszélyes és a kommunális hulladékot tároló edényzet nem zárható és nem lábbal működtethető. A kezelőegység mellett található egy zsákkal kibélelt hulladékgyűjtő műanyag tároló, teteje nyitott, ebben történik a rendelőben keletkezett hulladékok (veszélyes + kommunális) tárolása.
- A veszélyes hulladék 30 naponkénti rendszeres elszállítása nem történt meg a 2022. évben (három alkalommal, 2022.03.29., 2022.09.06. és 2022.12.20. napjain történt elszállítás).
- A sterilizálási naplót nem vezetik rendszeresen.
- Legionella kockázatbecslési dokumentummal rendelkezik ugyan, de ez alapdokumentáció, nincs a fogorvosi rendelőre (kezelőegységre) adaptálva, a felülvizsgálat nem történt meg. Az alapdokumentáció a 2018. évben készült, azóta bejegyzés nem történt.
- Turbinából vételezett minta utoljára a 2008. évben történt, az utolsó vizsgálati jegyzőkönyvben (2018. 06.15.) a 22 °C-on mért telepszámot vizsgálták. Az egészségügyi szolgáltató elmondása szerint 2018. előtt is történt vizsgálat, de abban az értékek határérték felettiek lettek, így ismételt vizsgálat vált szükségessé.
A 11-es pont-hoz kiegészítés, hogy a 2019-es évben két alkalommal is határérték feletti telepszámot állapított meg a laborvizsgálat (Legionella kórokozó), így elvárt lett volna a szolgáltató oldaláról a fokozott elővigyázatosság e tekintetben.
Mi lett az eredménye?
A kormányhivatal felfüggesztette a szolgáltató egészségügyi tevékenységét amíg nem orvosolja a felsorolt hiányosságokat igazolható módon – ez több hetet jelent a gyakorlatban.
Ezen kívül 300 000 ft egészségügyi bírság megfizetésére kötelezte a szolgáltatót.
Mit gondolsz? Szerinted reális a kiszabott büntetés?
Ha soha nem szeretnél ilyen helyzetbe kerülni, látogass el Fogorvosi Rendelővezetői Mesterkurzusunkra, ahol rengeteg egyéb hasznos tudás mellett felkészítünk az ÁNTSZ ellenőrzésekre is!