fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing

Ezért dobja vissza az ÁNTSZ a kérelmedet

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Sziklási Bea
2022. 11. 17.
antsz engedély Végig olvasás kb. 2 perc

Megkötötted a felelősségbiztosításokat, mindenkit elküldtél orvosi alkalmassági vizsgálatra, irgalmatlan mennyiségű nyilatkozatot írtál alá, adatlapokat töltöttél ki, párnába hímezted Marcel Proust: Az eltűnt idő nyomában c. regényét… és azt hitted, ezzel vége. Beküldöd, és már csak várni kell. Várni, hogy megkapd a működési engedélyed, vagy egy jóváhagyó végzést a bejelentésedről.

És akkor beérkezik az inboxodba az ügyfélkapu tárhelyes értesítő…

 

Ismerős a szitu?

Ne aggódj, nem vagy egyedül!

Néha még a hozzám hasonló ÁNTSZ-veteránok is futnak bele váratlan igényekbe, amik korábban sosem merültek fel, ha pedig még csak az első lépéseidet teszed ezen az adrenalinnal kikövezett ösvényen, szinte garantált, hogy elsőre nem fogsz sikerrel járni. Jöhetnek a kötelező körök a hiánypótlásokkal, vagy a komplett beadvány újratervezésével.

Mit rontasz el?

Vegyük a leggyakoribb ügytípusokat: működési engedély-kérelem, működési engedély módosítás, személyes közreműködő bejelentése, munkavállaló egészségügyi dolgozó bejelentése. Az alábbiakban összeszedtem azokat a tipikus hibákat, melyeket el lehet követni ezeknek a beadványoknak az összeállításánál. Kezdődjön a visszaszámlálás!

Bemelegítés: Nem jó platformon nyújtod be a beadványt

Kezdjük a legkönnyebben orvosolható problémával: korábban személyesen vagy postán, esetleg e-mailben is benyújthattad a kérelmeket, bejelentéseket, 2020 óta azonban ezek már nem elfogadottak (ha mégis, akkor extra rugalmas ügyintézőtök van). A benyújtást az ügyfélkapus fiókon keresztül elérhető EPAPIR felületen nyújthatjuk be, a „kormányhivatali ügyek”->”népegészségügyi feladatok”->”megfelelő kerületi/járási kormányhivatal” kiválasztása után tehetünk meg. Én személy szerint örülök ennek, mert bár időben egy pár nappal elnyújtja a folyamatokat, később letagadhatatlanul bizonyítható, hogy mikor és mit nyújtottál be.

5. Helyezett: EESZT nyilatkozat

Új engedély esetén be kell nyújtanotok egy egyszerű, pár soros nyilatkozatot arról, hogy a működési engedélyetek véglegessé válását követő 8 napon belül megkezditek az EESZT-hez történő csatlakozást. Ez eddig teljesen rendben is van.

Viszont a meglévő engedélyesek, ha például új szakmával bővítik az engedélyt, ez a nyilatkozat akkorr is elvárt. Igen, akkor is, ha már 2 éve szorgalmasan végzitek az adatszolgáltatást. Az első ilyen ügyemnél kissé lezsibbadtam ettől, hiszen miért nyilatkoztatunk le egy szolgáltatót arról, hogy megtesz valamit, amit évekkel ezelőtt már megtett? Mikor túltettem magam a syntax error állapotán, egyszerűen értelemszerűen átfogalmaztam a nyilatkozatot az alábbiak szerint:

„…A működési engedély bővítésének véglegessé válását követő 8 napon belül a szükséges módosításokat az EESZT ágazati portálján elvégezzük, adatszolgáltatási kötelezettségünket ezt követően is folyamatosan teljesítjük.”

Ez tökéletesen megfelel az ÁNTSZ-nek is, és az alapvető logika iránti igényeimet sem kellett feladnom.

4. Nem stimmelnek a szakmák

Tegyük fel, hogy a rendelőd már egy ideje működik, általános fogászatra és fogszabályozásra szól a működési engedélyetek. Úgy érzed, hogy itt az ideje bővíteni a csapatot egy dento-s sebésszel, és szépen szabályosan meg is teszed a bejelentését, az adatlapokon pedig az 1300-as szakmakódú általános fogászati ellátás szervezeti egységbe jelented be.

A személyes közreműködői szerződésben szépen le is írtátok, hogy az új orvosod sebészi extrakciókat, lágyrész műtéteket, és implantációt fog végezni. Én valahol ezen a ponton kezdek el sopánkodni az ügyfeleimnek, itt ugyanis valami nem stimmel.

Ön- és jogtudatos fogorvosok ilyenkor szoktak érvelni azzal, hogy „de hát a fogorvosi diplomám/szakvizsgám feljogosít arra, hogy ezeket a kezeléseket elvégezzem. Nos, a hír igaz, az orvos valóban nyugodtan végezhet ilyen kezeléseket, de nem minden rendelőben! Annak a rendelőnek, ahol sebészi tevékenységet végeznek, rendelkeznie kell működési engedéllyel a dento-alveoláris sebészet (1301) szakmára is. A fenti helyzet helyes megoldása tehát az, ha a rendelő működési engedélyét bővíthetitek, hogy egyáltalán legyen HOVA bejelenteni a sebészt. Ez utóbbi folyamathoz egy kis segítség tőlem ITT.

Kövesd blogunkat!
Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*

3. Lejárt működési nyilvántartások

Figyelem, nem összekeverendő a működési engedéllyel! A működési engedély nem jár le, és a rendelőre (vállalkozásra) szól. A működési nyilvántartás pedig személyre, az adott egészségügyi dolgozóra szól – és lejár. Ráadásul csendben, sunyi módon jár le, minden előzetes figyelmeztetés nélkül, a megújítás pedig, bár nem bonyolult, hónapokat vesz igénybe.

Amikor ÁNTSZ ügyeket intézek, az orvosok/asszisztensek kb. 30%-ánál találkozom lejárt nyilvántartási ciklusokkal. Ha így adunk be egy bejelentést, azt nem fogják elfogadni. Szerencsére az esetek többségében a megoldás relatív egyszerű: kell találni szervezeten belül egy másik egészségügyi dolgozót releváns képesítéssel (és nem lejárt nyilvántartással), aki a megújításig szakmai felelősséget vállal a lejárt nyilvántartásos kolléga munkájáért, és ezt egy egyszerű nyilatkozatban rögzíteni kell. Asszisztenseknek másik asszisztens vagy orvos is vállalhatja a szakmai felelősséget, orvosoknál már a releváns szakvizsga is szükséges (pl. parós csak parósnak). A felügyeletigazolással már simán benyújthatod a bejelentést, rendben lesz.

2. Felelősségbiztosítás

Azt már tudjuk, hogy szakmai felelősségbiztosítás szükséges az egészségügyi tevékenységhez. Ezt azonban nem elég egyszer megkötni aztán pedig fizetgetni a díjat – ha változás történik a szervezetben, a biztosításhoz is hozzá kell nyúlnunk. Ha új egészségügyi dolgozóval bővül a csapat, a biztosítást rá is ki kell terjesztened, ha pedig új szakmával bővül az engedély, akkor pedig az adott szakmával bővíted a kötvényt. Személyes közreműködő esetén dönthettek úgy, hogy a közreműködő orvosnak is előírjátok, hogy saját felelősségbiztosítása legyen, de ez nem kötelező. Lényeg, hogy a személyes közreműködői szerződésben erről mindenképp rendelkezzetek!

1. Munkaórák

És végül elérkeztünk a dobogó első fokához! Apróságnak tűnik, de messze a legtöbb beadvány ezért akad fenn a rostán. Pillants bele a munkaszerződésekbe / személyes közreműködői szerződésekbe, és nézd meg, hogy a munkaidő/szolgáltatási idő milyen napokra és milyen órákra, heti hány órára szól. Ezeknek fedésben kell lenniük a bejelentő / engedélykérelem adatlapok B lapjain szereplő órákkal, de itt még nem értünk a végére. Ha most igényled a rendelő működési engedélyét, akkor figyel nagyon arra, hogy az asszisztencia munkaórái le tudnak-e minden fogorvosi munkaórát fedni. Valójában egyszerű logikai összefüggésekről van szó: például, ha egy fő asszisztenst jelentesz be, akinek heti 20 munkaórára szól a munkaszerződése, mellé pedig van 3 orvosod, összesen heti 30 műszakórával, az biztos, hogy nem fog átmenni. Ebben a konstrukcióban az orvosod munkaórái sem lehetnek fedésben, hiszen egy asszisztens nem tud párhuzamosan két orvos mellett dolgozni.

A másik eset, ha már meglévő engedélyes rendelőbe jelentesz be új orvost. Mindenképp nézd meg az adatlapok kitöltése előtt, hogy az adott szervezeti egységhez milyen műszakórák tartoznak az engedélyedben. Ezt leellenőrizheted az alábbi online felületen: https://www.antsz.hu/euszolg

Az itt látott műszakórákba bele kell férnie az új orvosnak. Ha túllógna ezen, akkor bővítened kell az engedélyben a műszakórákat (ez 10 000 Ft igazgatási díjjal jár, meg némi extra papírmunkával).

 

Végezetül egy jó tanács: ne csüggedj, ha elsőre nem megy! Megfelelő rutin nélkül ez szinte lehetetlen vállalkozás, de ha követitek a fenti tanácsokat, a problémák jelentős részét kiküszöbölhetitek. Hajrá!! 😊

fogorvos képzés, fogászati menedzsment

Visszahívást kérek!

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Elfogadom, hogy a DentalMenedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra