Végig olvasás kb. 2 perc 1.Vedd észre a jót!
Vezetőként azt szeretjük, ha minden megy a maga útján. A rendelőben mindenki ismeri, átlátja a folyamatokat és elvégzi a napi feladatait. Sokszor esünk abba hibába, hogy ezt tekintjük alapnak. Így a mindennapokban folyamatos hibakeresésben vagyunk. Alapvetően így szocializálódtunk az iskolában. Kijavították a dolgozatunkat és így tudtuk, hogy mit csináltunk rosszul.
Mit szólnál ahhoz, ha azt mondanám, hogy sokkal motiváltabb munkavállalóid lesznek, ha az esetek 90%-ban arra adsz visszajelzést, amit jól csinált?
- lehetőleg azonnal adj, amint látod
- konkrétan mondd el, hogy mit csinált jól
- tedd hozzá, hogy ez hogyan hatott rád
2.Mindenki hibázhat!
Fontos megkülönböztetned, amikor nem OK valami, hogy a kolléga hozzáállásával van a gond, vagy egy alapvetően jószándékú, munkájára odafigyelő kolléga hibázott.
Amikor a hozzáállással van a baj
Ez a kolléga pontosan tudja, hogyan kell elvégezni a feladatot, csak valamilyen oknál fogva nem úgy csinálja, ahogyan kellene. Ekkor:
- ne halogasd a visszajelzést, mert ahogy halad az idő az legitimálja a rosszat
- lehető legkonkrétabban fogalmazd meg, hogy mi a probléma
- kifejezetten a feladatról, tevékenységről beszélj, ne az illetőről, ne minősítsd a jellemét
- tedd hozzá, hogy ez hogyan hatott rád
- végezetül jelezd, hogy számítasz arra, hogy a jövőben ez nem fordul elő többet, azaz bízol benne.
Amikor minden igyekezete ellenére hibázott
- győződj meg arról, hogy egyáltalán tisztában van-e vele, hogy hibázott
- jelezd, hogy a hiba milyen következménnyel járt
- vállald a saját felelősségedet is, ha esetleg félreérthetően adtad ki a feladatot
- lépésről lépésre vegyétek át újra a munkafolyamatot
- végezetül erősítsd meg a bizalmat, azaz jelezd a kollégának, hogy fontos a munkája és számítasz rá.
3.Gondolkodj másképpen a konfliktusról!
Ez valóban nagy kihívás, mert a legtöbben kerüljük a konfrontációt. Nem szeretnénk vesztesként kikerülni egy-egy helyzetből.
Mit szólnál ahhoz, ha mostantól így gondolkodnál konfliktusos helyzetben:
- kettőnk között nézeteltérés alakult ki, mert eltérőek az igényeink
- tiszteletben tartom és meghallgatom a másik igényeit, de tekintettel szeretnék lenni a sajátomra is
- nem használom a pozíciómból eredő jogosultságomat arra, hogy vesztes pozícióba kényszerítsem a munkavállalót
- törekszem arra, hogy olyan megoldást keresek, amelyben egyikünk sem érzi magát vesztesnek:
- pontosan meghatározzuk, hogy mi a probléma
- alternatív megoldásokat keresünk
- döntünk valamelyik mellett
- pontosítjuk, ki mit fog tenni a jövőben
- később visszatérünk rá, hogy működőképes-e
Ne feledd, a konfliktuskezelés legfontosabb eleme az, hogy hogyan kommunikálsz!
+1 Többet kérdezz, kevesebbet mondj!
Szeretnél munkatársaiddal hatékonyan együttműködni? Ennek egyetlen eszköze, ha odafigyelsz rájuk. Úgy kell kommunikálnod, hogy az jól tükrözze az érdeklődésedet. Kérdezz és kevesebbet utasíts kijelentő és felszólító mondatokkal. Ez utóbbiakkal az a gond, hogy a munkatársnak így nincs esélye arra, hogy elmondja a véleményét. Ennek következtében szépen lassan
- csökkenni fog a kommunikációs hajlandóság (gondolj azokra az értekezletekre, ahol csak Te beszélsz és nem szól senki),
- csökken az együttműködési hajlandóság
- és a bizalom is a munkavállalói oldalon.
Sok vezető számára a vezetés egyet jelent az irányítással, folyamatosan ellenőrzik a kollégák munkáját, megmondják ki mit csináljon, és hogyan.
Így érjük el azt, hogy önálló döntésre alkalmatlan, utasításokat végrehajtó munkatársaink lesznek, akik munkájukért felelősséget nem vállalnak, hiszen ők csak a végrehajtói a főnöki utasításnak, minden felelősség a főnököt terheli.
Engedj teret az embereidnek, s ha hibáznak az nem azt jelenti, hogy folyamatosan résen kell lenned, hanem azt, hogy tanítani kell őket!
Tudatosabb rendelővezetés? Nézz körül a kurzusaink között!
A Dental Menedzser Podcastban a vezetés témájával is többször foglalkoztunk: nézz rá az epizódokra!