fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing

Hogyan zárjuk ki magánjellegű nehézségeinket munkahelyünkről?

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Jurácsik Tímea
2024. 06. 07.
munka-maganélet-konfliktus Végig olvasás kb. 2 perc

Hogyan zárjuk ki magánjellegű nehézségeinket munkahelyünkről?

A munkahelyi környezet egy olyan hely, ahol professzionális szerepünkben kell napi szinten helyt állnunk.

Vajon a munkánkért tudunk-e felelősséget vállalni úgy, hogy közben magánéleti problémáink vannak?

Milyen dolgokért tudunk felelősséget vállalni?

Leginkább azokért, amelyekkel kapcsolatban úgy érezzük, hogy kontroll alatt tudjuk tartani, azaz azt érezzük, hatással vagyunk rá.

Vegyünk egy egyszerű példát.

Megbeszéljük anyósunkkal, hogy elvállalja estére a gyerekeket, s így el tudunk menni moziba kettesben a férjünkkel/feleségünkkel. Férjünk/feleségünk önhibáján kívül nem ér haza időben. A csalódottságunkat nem tudjuk leplezni, s még anyósunk is rátesz egy lapáttal, hogy mozi helyett inkább pihenésre lenne szüksége a gyerekének, ha ennyit dolgozik. Mire párunk hazaér a felgyülemlett feszültséget a nyakába öntjük, s hatalmas veszekedés lesz belőle.

Egész éjszaka rosszul alszunk a tegnapi veszekedés miatt, s reggel sem sikerül kibékülnünk. Tegyük fel ügyfélszolgálaton dolgozunk, s jön az első telefon egy problémásabb betegtől. 10-es skálán mennyire leszünk professzionálisan türelmesek? Semennyire, mert gondolataink az otthoni dolgok körül forognak, ami azért fontosabb, mint a „hülye” beteg.

Mi is történik ilyenkor valójában?

Nem tudtuk kontrollálni a bennünk kialakult feszültséget, nem tudtunk önmagunk érzéseivel szemben felelősséget vállalni. Ez kihatott a magánéletünkre, konfliktusba keveredtünk, nem tudtuk kontrollálni a magánéleti problémánkat, nem tudtunk érte felelősséget vállalni. Ez már hatással van családtagjainkra is. Bementünk a munkahelyünkre, ahol a már kialakult érzelmi kontroll probléma miatt a felmerülő nehézségeket kevésbé tudtuk kontroll alatt tartani, nem tudunk megfelelően felelősséget vállalni a munkánkért. Ez viszont már kihathat a munkatársainkra és a cég működésére is.

Fontos megtanulnunk, hogyan kezeljük ezeket a kihívásokat anélkül, hogy azok negatívan befolyásolnák munkánkat vagy kollégáinkat.

Íme néhány hasznos tipp, hogyan tartsuk külön a magánéleti problémákat a munkahelyi kötelezettségeinktől.

Mi segít tartani az egyéni kontrollt?

  1. Tudatosság és Önvizsgálat

Az első lépés a tudatosság. Fel kell ismernünk, amikor magánéleti problémáink hatással vannak a munkánkra. Legyünk őszinték magunkkal, és vizsgáljuk meg, milyen érzelmeket viszünk be a munkahelyre. Az önreflexió segíthet abban, hogy időben felismerjük a problémákat és hatékonyan kezeljük őket. Már az érzelmek tudatosítása elősegíti a tudatosabb határtartást.

  1. Stresszkezelési technikák

A stresszkezelési technikák, mint például a meditáció, a légzőgyakorlatok vagy a rendszeres testmozgás, segíthetnek abban, hogy nyugodtabbak és kiegyensúlyozottabbak maradjunk. Ha úgy érezzük, hogy a stressz kezd eluralkodni rajtunk, tartsunk egy rövid szünetet, sétáljunk egyet vagy végezzünk egy gyors relaxációs gyakorlatot.

  1. Kommunikáció és támogatás keresése

Nem kell mindent egyedül megoldanunk. Ha úgy érezzük, hogy a magánéleti nehézségeink túl nagy terhet jelentenek, beszéljünk egy megbízható baráttal vagy családtaggal. Ha szükséges, keressünk fel egy szakembert, például egy pszichológust. A támogatás keresése nem a gyengeség jele, hanem az önmagunk iránti felelősségteljes gondoskodás.

  1. Munkahelyi támogatás és rugalmasság

Bizonyos helyzetekben érdemes lehet a közvetlen felettesünkkel is beszélni a problémáinkról, különösen, ha azok hosszabb távon is hatással lehetnek a munkavégzésünkre. Egy jó munkahelyi környezetben a vezetők megértőek és támogatóak lehetnek.

  1. Időmenedzsment és prioritások

Az idő menedzsment és a prioritások helyes meghatározása is kulcsfontosságú. Tervezzük meg a napunkat, és próbáljuk meg a legfontosabb feladatokat elvégezni akkor, amikor a legjobban tudunk koncentrálni. Fogadjuk el, hogy vannak napok, amikor nem pörgethetjük túl magunkat.

  1. Pozitív munkahelyi kapcsolatok

Ápoljuk a pozitív munkahelyi kapcsolatokat. A támogató és barátságos munkahelyi csapat segíthet abban, hogy könnyebben kezeljük a magánéleti problémákat. Egy rövid beszélgetés egy kollégával, aki meghallgat, sokat segíthet a lelki terhek csökkentésében.

Összegzés

A magánéleti nehézségek elkerülhetetlenek, de fontos, hogy megtanuljuk kezelni őket anélkül, hogy azok negatívan befolyásolnák a munkánkat. A tudatosság, a határok kijelölése, a stresszkezelési technikák, a kommunikáció és a támogatás keresése mind-mind olyan eszközök, amelyek segíthetnek ebben.

Ne feledjük, hogy a munkahelyünk egy professzionális tér, ahol a legjobb formánkat kell hoznunk, és ehhez időnként szükség van arra, hogy a magánéleti problémáinkat kívül hagyjuk az ajtón.

Ha tetszett a cikk, kövesd a Dental menedzser blogját és podcastját mert számos ötletet, segítséget nyújtunk abban, hogy magasabb szintre emeld a rendelői működést!

fogorvos képzés, fogászati menedzsment

Visszahívást kérek!

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Elfogadom, hogy a DentalMenedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra