fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing

Saját magad számlázol a páciensek felé? Erre vigyázz… NAGYON!

Kövesd blogunkat!
Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Sziklási Bea
2021. 05. 26.
Végig olvasás kb. 4 perc

A praxismenedzsment egyes területei elválaszthatatlanok egymástól. Ahogy (többnyire) nem lehet csak az egyik állcsonton fogszabályozni, vagy paradicsom nélkül lecsót főzni, ahogy egy sapka kötéséhez is egyforma szükség van fonálra és kötőtűre, úgy járnak kéz a kézben a fogászati pénzügyek és a hatósági megfelelések. A matek ugyanis csak a mérleg egyik serpenyője. A másikban ott a jogi környezet és ahogy pakolgatjuk a súlyokat egyikből a másikba, sokszor úgy ingadozik a mérleg nyelve az anyagi és a jogi biztonság között.

Katás személyes közreműködő/szabadfoglalkozású vagy?

Rengeteg fogászatnál végeznek fogorvosi tevékenységet személyes közreműködő, ritkább esetben szabadfoglalkozású fogorvosok, akik igen gyakran Katás vállalkozók. Nem kérdés, hogy miért, hiszen ez a közreműködést igénybe vevő számára egyértelműen sokkal előnyösebb, mintha ugyanaz az orvos ugyanazt a nettó fizetést munkabérként kapná meg. És általában az együttműködés jellege is sokkal inkább „polgári jogi” természetű, semmint munkajogi: az orvosok jönnek, dolgoznak, majd mennek, senki nem szól bele a munkájukba, nem hoz helyettük döntést egy szakmai felettes, gondoskodhatnak a maguk helyettesítéséről és így tovább. Ez így teljesen rendben is van (persze ha ez mind igaz).

A Kata adózásra idén ráterhelt „büntetőadóztatás” miatt sokan egyáltalán nem aggódtak, hisz a tarsolyukban volt a megoldás: semmi gond, innentől az időm egy részében majd én állítom ki a számlákat közvetlenül a pácienseknek! Igénylek egy bankkártya terminált, és kész is vagyunk! Így biztosan alatta tudok maradni a 3 millió forintos határnak, és a rendelőtök el tudja kerülni a nagy mértékű többletadót. Egyszerűnek hangzik, ugye?

Mi baj lehet?

Nézzük csak meg azt a bizonyos mérleget most. Ez a konstrukció értelemszerűen igen előnyös anyagilag, mi baj lehet?

Hát, ha jól csinálod, akkor nem lehet baj.

Csak akkor már nem biztos, hogy meg fogja érni.

Nézzük lépésről lépésre!

Ha Te, mint fogorvos, saját magad adsz számlát a páciensednek, az egyet jelent: Te magad váltál az egészségügyi szolgáltatóvá. Annak minden felelősségével és terhével együtt.

  1. Működési engedély

A legnehezebb talán az, hogy működési engedélyt kell szerezned. Ez eddig nem hangzik bonyolultan, hiszen csak papírmunka… Nos, igen, egy része az. De feltételei vannak. Bérleti (esetleg használati) szerződést kell kötnöd a rendelővel, ahol dolgozol, hiszen valamilyen módon igazolnod kell, milyen jogviszonyban használod az adott ingatlant (rendelőt). Az alkalmazásodban kell állnia egy fogászati asszisztensnek, a részére munkabért kell fizetned, annak összes járulékterhével együtt. Ha nem vagy mellékállásban bérszámfejtő is, nem árt, ha innentől keresel egyet. Saját magad kell, hogy felelősségbiztosítással rendelkezz (ez azért sok esetben már adott), saját magadnak kell intézned mindennek az adminisztrációját valamint az igazgatási szolgáltatási díjakat is Te fogod állni.

  1. EESZT

Igen, a friss ropogós vállalkozásodnak önállóan is csatlakoznia kell az EESZT-hez. Ha még nem csináltál ilyet, akkor készülj egy nagy csomag valeriána kapszulával is, vagy bízz meg egy külsőst, aki ezzel foglalkozik. És figyelj rá, hogy a megfelelő szolgáltató alól add le az adatszolgáltatást. Ez különösen akkor mókás, ha ne adj Isten nem választod el szigorúan a személyes közreműködői és a saját műszakjaidat.

  1. GDPR

Készítettél már adatvédelmi dokumentációt? Tisztában vagy a GDPR-nak legalább az alapjaival? Ha lesz egy adatvédelmi szempontból tudatos, kekeckedő páciensed, fogod tudni kezelni a helyzetet?

Pedig innentől ez is Rád hárul majd. Létezik persze közös adatkezelés is, de ebben az esetben sem mentesülsz a munka és a felelősség alól, de még a rendelő meglévő adatvédelmi dokumentációját is felül kell hozzá írni.

  1. Röntgen

Azt tudtad, hogy az úgynevezett „röntgen engedély” az nem a gépre vonatkozik, hanem az üzemeltetésre? Tehát, ha a rendelő a saját röntgenjére rendelkezik már üzemeltetési engedéllyel, attól a bérlő még automatikusan nem fog. Ezt is el kell intézned, a sugárvédelmi szakértők készségesen segítenek benne Neked, a hatósági illetékkel együtt 150 000 Ft alatt nem nagyon fogsz kijönni. Ó, és persze legalább Neked, vagy az asszisztensednek rendelkezned kell bővített fokozatú sugárvédelmi képesítéssel.

  1. Felelősség!

Innentől kezdve 100%-ban Te viseled a felelősséget mindenért, ami a pácienseiddel történik, akár jogos, akár nem. Neked kell ennek megfelelően gondoskodnod a betegek megfelelő egészségügyi dokumentációjáról, nyilatkozatokról, betegkartonokról és azok megfelelőségéről. És vajon mi lesz a helyzet azokkal a páciensekkel, akiknek a kezelését még személyes közreműködőként kezdted el, de már önálló szolgáltatóként fejezted be? Gondolkodtatok már azon, hogyan fogjátok kezelni az ilyen ügyeket?

  1. Minden egyéb..

Foglalkozás-egészségügyis partner keresése, a bevételeid nyilvántartása, infekciókontroll és járványügyi védekezés, az újonnan megjelenő szabályozások figyelemmel kísérése, ésatöbbi, ésatöbbi. Fel vagy készülve minderre?

És a legfontosabb…

Bizony, a NAV. Mert az ÁNTSZ, az OAH vagy a Katasztrófavédelem ugyan jöhet és bírságolhat, de valójában az igazi stresszfaktort nem ők jelentik, hanem az adóhatóság. Nagyon alaposan gondold át, hogy a tevékenység, amit végzel, nem hasonlít-e egészen véletlenül egy így leplezett munkaviszonyra? Tuti, hogy nincsen a rendelőben senki, aki utasítást ad neked? Te határozod meg a rendelési idődet? Valóban egy független vállalkozó vagy, akit a bérleti szerződésen kívül legföljebb egy jó baráti viszony fűz a vezetőséghez? Ha nem csinálod jól, az számodra és a rendelő számára is hatalmas büntetéssel végződhet, nem is említve az emberfeletti stresszt, amit egy NAV átvilágítás jelent.

Dolgozik a rendelőben egy okos praxismenedzser, majd ő megcsinálja ezeket helyettem!

Az a praxismenedzser, aki mindezt elvégzi és fenn is tartja a „bérlő” fogorvosok helyett, emberfeletti munkát vesz a nyakába a meglévőn felül. Főleg, ha az adott rendelőnek nem csupán egy, de mondjuk mindjárt 4-5 hasonló bérlője lett hirtelen. Nem állítom, hogy lehetetlen, de véleményem szerint ebben az országban maximum 10 olyan praxismenedzser lehet, aki képes erre hosszú távon. Arról nem is beszélve, hogy ha valamit nem végez el, vagy nem jól, az ostor attól még ugyanúgy rajtad csattan…

De a könyvelőm azt mondta…

Persze, hiszen a könyvelőd könyvelési szempontból vizsgálta a kérdést. Neki nem feladata tudni azt, mi mindennel jár együtt, ha egészségügyi szolgáltatóként működsz, mennyi hatóságnak kell megfelelned, és hány irányból kaphatsz bírságokat. Semmiképp ne hibáztasd ezért, csak tudd, meddig terjed az ő hatásköre és kompetenciája. Ha megbírságol a NAIH, az OAH vagy az ÁNTSZ aktuális utódszervezete, az kizárólag a Te felelősséged. Ezért kell minden esetben széles körben tájékozódnod, mielőtt esetleg átgondolatlan döntést hoznál.

 

Félreértés ne essék, lehet ezt jól is csinálni. Láttam rá példát. De sajnos nincs ingyen… Ahogy a mérleg „pénzügyi” serpenyőjében megszaporodnak az előnyök, úgy a „hatósági megfelelések” serpenyőjében megszaporodnak a terhek. Kicsit hasonló ez a káros szenvedélyekhez: lehet, hogy 85 éves korodig élhetsz fitten és egészségesen szenvedélyes dohányosként, ebben az esetben megérte vállalni a kockázatot. De ha nem… azért nagy árat fizethettek.

Tanácsadásra van szükséged? Fordulj hozzánk bizalommal!

fogorvos képzés, fogászati menedzsment

Visszahívást kérek!

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Elfogadom, hogy a DentalMenedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra