A fogászati marketing csapdái V.: A stockfotók tündöklése és bukása

fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing
Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogasom.*

    Sziklási Bea
    2019. 05. 08.
    Végig olvasás kb. 3 perc


    “Az gyümölcsnek képmását, melybe asszony mélyeszté hófehér fogát, ne posztoljátok, azt meg se illessétek, szemetek világát reá ne vessétek.”
    -Praxismanagerek könyve 1,29

    Néhány éve nyáron a Balatonnál egy óriásplakátra lettem figyelmes. Valamelyik közeli wellness szállót hirdette, és én nem tudtam levenni róla a szemem. Biztos voltam benne, hogy ismerem a képen szereplő középkorú párt, de bárhogy törtem a fejem, nem tudtam rájönni, hogy honnan. Budapestre visszatérve és újra munkába állva jött a felismerés: ugyanaz a kép, amely a balatoni hotel hirdetésén szerepelt, bizony ott lógott bekeretezve a rendelő várójában, ahol akkoriban dolgoztam: fogpótlások hirdetésére használtuk.

    Egészen addig nagyon tetszett a koncepció, hogy profin világított és megkomponált képeket lehet vásárolni jóformán bármilyen tematika mentén, minimális pénzért. Praktikus, egyszerű, költségkímélő megoldásnak tűnt, és mi tagadás, az is volt. De találkozásom a balatoni wellness-plakáttal elgondolkodtatott.

    A fotók szerepe a kommunikációdban

    Vajon ha a vizuális tartalom ennyire csereszabatos egy teljesen eltérő üzletág hirdetésével, akkor pontosan mi is a szerepe? Biztos, hogy jól kihasználtuk a rendelkezésre álló felületet, hogy kommunikáljunk a potenciális pácienseinkkel?

    Egy marketinges erre azt mondaná, hogy az üzenetet a szöveges tartalomban kommunikáltuk, a vizuális elemek feladata pedig az, hogy ezt az üzenetet egy kellemes hangulatú közegbe helyezzék, így a tudattalanunk automatikusan hozzárendeli azt az egészség/magabiztosság/felszabadultság érzéséhez. Ezzel nehéz is vitatkozni.

    De vajon nem tudnánk-e ugyanezt a hatást elérni akkor, ha a stockfotók helyett saját képekkel dolgoznánk? Dehogynem, sőt! Ha a marketingtevékenységedhez használt képeken a Te rendelőd, a Te kollégáid, a Te pácienseid, a Te munkád szerepel, valami nagyon fontosat tettél azért, hogy kapcsolatot teremts leendő pácienseiddel.

    Mi a baj tehát a stockfotókkal?

    1. A stockfotó olyan, mint egy szép függöny, ami eltakar Téged a páciensed elől.

    Ne legyenek illúzióid, ezt ők is pontosan érzik. Ha például egy fogászat honlapján alig találok olyan képet, amely a rendelőt vagy az ott dolgozókat ábrázolja, bizony azt fogom érezni, hogy itt valamit rejtegetnek előlem.

    2. A stockfotók néha irreális elvárásokat támasztanak.

    Mert a Te rendelődben bizony lehet, hogy a kezelőegység huzata már kicsit megkopott. Lehet, hogy feleakkora a kezelőhelyiséged, mint amit a képeiden láthattak. És szinte biztos, hogy nincs annyi fény, amennyivel a modelleket megvilágították a fotózáskor. A Te rendelőd organikus, valóságos, élő, annak minden esetlegességével. Ha a stockfotók idealizált, steril, de sosem létezett valóságát teszed meg mércének, ne csodálkozz, ha a páciensed már a küszöb átlépésének pillanatában átesik az első csalódáson (remélhetőleg az utolsón). 

    3. A stockfotók szereplőivel NEM LEHET AZONOSULNI.

    A pácienseidnek sem fog menni. Mert senki nem eszik zöldalmát nyitott szájjal mosolyogva. Mert a páciensek jellemzően nem vigyorognak, amikor egy tükör és egy szonda áll ki a szájukból. Mert senki nem szokott gyöngysorokra ráharapni.

    4. A stockfotókat széles körben alkalmazzák a konkurenseid.

    Ha túl sok konzerv-fotóval dolgozol, elveszed magadtól a lehetőséget, hogy egyéni tartalmat prezentálj az érdeklődőidnek. Bizonyos, népszerűbb képek rengeteg fogászat honlapján, hirdetéseiben megtalálhatók, neked pedig nem az a célod, hogy ugyanazokat az elemeket használd, mint a versenytársaid, hanem éppen az ellenkezője, hogy a rendelőd jól megkülönböztethető legyen.

    Felejtsük el tehát örökre a stockfotókat?

    Nem feltétlenül!

    Vannak olyan esetek, amikor jó megoldás lehet előre gyártott fotókhoz nyúlni. Például nehezen fotózható kezelések demonstrálásánál megfelelő döntés lehet ilyen képet választani. Fogpótlások, fogszabályozók bemutatásához is találhatunk nagyon jó minőségű, informatív, releváns fotókat, ha nincs módunk sajátot készíteni. Hasonlóképp jó szolgálatot tehetnek ideiglenesen, amíg nem sikerül megfelelő esetet / pácienst találnod saját képek elkészítéséhez.

    Tanácsom:

    Tartsd szem előtt a saját fotók erejét! Minél több ilyen képet használsz, annál megfoghatóbb, őszintébb benyomást keltesz. Ha nincs rá lehetőséged, nem kell mindig a technikai tökéletességre sem törekedni, egy némileg alulexponált fotó a saját rendelődről ezerszer közelebb hozza hozzád a pácienseidet, mint egy szakmailag hibátlan kép egy díszletklinikáról.

    Felejtsük el örökre a zöldalmába harapó hófehér fogakat, a teli szájjal vigyorgó, energikus nyugdíjasokat, az irreális elvárásokat támasztó, laboratóriumi körülményeket ígérő rendelőábrázolásokat! Éljenek az eredeti, őszinte képek Rólad, Rólatok!

    fogorvos képzés, fogászati menedzsment

    Visszahívást kérek!

      Elfogadom, hogy a Dental Menedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra