A most iskolába járó, vagy éppen frissen végzett fogászati asszisztenseknek már valószínűleg ismeretlen az a világ, amikor az orvosi rendelőkben nem volt elterjedt, hogy elkülönített ügyfélkapcsolati munkatársakat alkalmazzanak. Időnként még lehet alkalmunk regresszálni ebbe a retró tudatállapotba, például amikor a háziorvosunkat hívjuk, és Olgika elmondja, hogy „akkor be tetszik csattogni a vizeletmintával rendelőintézetbe és be tetszik adni az ablakon, értem?!”. (Ugye mindenki hallja lelki füleivel?)
Ma már magánrendeléseken egy bizonyos méret fölött elengedhetetlen a recepciósok/pácienskoordinátorok foglalkoztatása. Nem kérdés, hogy egy 8 székes rendelő nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy a non-stop csörgő telefonok felvételét az asszisztenciára terhelje. De mi a helyzet egy kis csapattal? Elbír egy külön recepcióst egy legföljebb 3-4 fős szervezet? Szükséges egyáltalán?
Mint oly sok esetben, a válasz itt sem teljesen egyértelmű, de talán segíthetünk a mérlegelésben az alábbi többfordulós mérkőzés közvetítésével.
A recepciós nélküli rendelő nagy gazdasági előnnyel kezdi a mérkőzést, hiszen egy komplett munkabér (+járulékok) terhét megspórolhatja azzal, hogy az asszisztenciára bízza a recepciós feladatokat.
Hidd el, hogy a páciens pontosan érzékeli azt, ha a vonal túlsó végén valaki dedikáltan vele foglalkozik. És ugyanúgy érzékeli azt is, ha a fő munkakör mellett „szükséges rossz”-ként foglalkoznak a kérdéseivel, igényeivel. Segíthetsz persze a dolgon akkor, ha nem asszisztálás közben, hanem elkülönített műszakban bízod az asszisztensedre a recepció menedzselését. Ezt a menetet tehát a recepciósok nyerik egy pontosan bevitt jobb horoggal.
Nyilván léteznek hanyag recepciósok és szuper precíz asszisztensek, akik imádják a papírmunkát, de legyünk reálisak. Az asszisztenseidnek, ha jól akarják végezni a munkájukat, nem csak a szék mellett kell helytállniuk, hanem számtalan más fronton is a sterilizálástól kezdve a beszerzésen át a szervízmunkák megszervezéséig. Ez nem jelenti azt, hogy a recepciós munkakör ne lenne önmagában rendkívül komplex, de ennek a munkakörnek RÉSZE az ezzel járó adminisztráció, míg az asszisztens esetében túlmutat azon. Ebben a körben is erősebb harcosok a recepciósok!
Mindenki tudja, hogy telefonban nem diagnosztizálunk, pláne, ha nem végeztünk orvosi egyetemet. De ha páciensként hívunk fel egy orvosi rendelőt, és szeretnénk megtudni, hogy végeznek-e XY kezelést, vagy hogy milyen panaszokra számíthatok egy adott beavatkozást követően, akkor választ várunk, és semmiképp sem azt, hogy „ezt én nem tudom, én csak recepciós vagyok, majd a doktor úr megmondja, ha bejön konzultációra”. Az asszisztensek szakmájukból adódóan -hacsak nem nagyon-nagyon kezdők- lényegesen kompetensebben tudnak kezelni ilyen kérdéseket, és mivel sok páciens kezelésénél személyesen is jelen vannak, akár a konkrét eset ismeretében -megfelelő diszkráció és helyzetértékelés mellett- valóban hasznos segítséget tudnak nyújtani a betegeknek, akár telefonon is.
Ez bizony egy erős balegyenes az asszisztencia részéről!
Magam is láttam már remekül kommunikáló asszisztenst, aki bármelyik pácienskoordinátort lepipálta kedvességével, határozottságával, magával ragadó stílusával, egészen egyszerűen azért, mert imádott a betegekkel kommunikálni. De általában nem véletlenül ők viselik a tunikát és a gumikesztyűt. Ha valaki asszisztensként szereti a szakmáját, és akár a munkahelyét is, egy ilyen nagy fajsúlyú változás a munkakörben akár felmondáshoz (vagy ezzel való fenyegetőzéshez) vezethet, de semmiképpen nem fogja a munkamorálját erősíteni. Ha pedig már eleve erre a hibrid munkakörre felvételizteted az új asszisztens kollégákat, akkor elképesztően vonzó ajánlatot (nem csak anyagi értelemben!) kell adnod a számára, hogy versenyben maradhass az olyan rendelőkhöz képest, ahol „csak” asszisztálni kell. Ez bizony egy állcsúcsot ért találat a recepciótól!
Az első lépés mindenképpen az, hogy megvizsgálod a lehetőségeidet és a céljaidat.
Tedd fel a kérdést magadnak, hogy mik a céljaid a rendelőben?
Ezeket rangsorold, és nézd meg, hogy van-e lehetőséged addig nyújtózkodni, amíg a lista első helyén álló cél takarója ér!
Ha úgy döntesz, hogy egyelőre nem veszel fel recepcióst, de továbbra is fontos számodra kiemelkedő ügyfélélményt biztosítani a pácienseidnek, add meg az asszisztensed számára azt a támogatást, amire szüksége van mindehhez: