fogorvos képzés, fogászati menedzsment, fogászati marketing

3 tévhit a fogorvosi konzultációkról, ami talán Benned is ott van

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Sziklási Bea
2023. 05. 25.
Végig olvasás kb. 3 perc

Az első konzultáció kulcsfontosságú pillanat a pácienséletútban, ez gyakorlatilag már közhely – mi is számtalanszor beszéltünk, írtunk már róla.

Megosztó kérdések azonban szép számmal lengik körül ezt a témát is. Ahogy mindenben, e tekintetben is arra törekszünk, hogy egy progresszív szemlélet elsajátítását támogassuk, ösztönözzük szakma szerte. Néhány csodálatosan üdítő kivételtől eltekintve azonban a fogorvosi konzultációk a rendelők többségében a „régi iskolát” követik. Ezzel természetesen önmagában semmi probléma nincs. A világ azonban változik, a nyugati tendenciák lassan begyűrűznek kis hazánkba, ezzel fokozatosan formálva a páciensek és a szakma elvárásait is. Ha nyitott vagy kicsit „dobozon kívül” gondolkodni a témáról, esetleg Benned is felmerülnek ezzel kapcsolatban dilemmák, akkor most Hozzád szólunk! Íme a három legfontosabb tévhit a konzultációkkal kapcsolatban!

1. A konzultáción a fogorvosnak végig jelen kell lennie.

Kezdjük rögtön a leginkább megosztó témával! Félreértés ne essék, nem szeretnénk eliminálni a fogorvost a folyamatból – nem is volna lehetséges, és a jogi környezet sem adna lehetőséget rá, és természetesen ez még a világ legprogresszívabb szegletében sem gyakorlat (bár lehet, hogy hármat alszunk és már a ChatGPT állítja fel a diagnózisokat és kommunikálja egy beszédszintetizátoron keresztül).

A szakmai tudás megkérdőjelezhetetlen szükségessége, valamint a pácienssel való megismerkedés, orvos-beteg kapcsolatépítés a fogorvosi konzultáció magja és az is marad, amíg a Skynet át nem veszi felettünk a hatalmat.

Ez azonban kiegészíthető és kerek egésszé tehető, ha bevonsz a folyamatba egy képzett, tapasztalt, jól kommunikáló dentálhigiénikust, praxismenedzsert, pácienskoordinátort, aki az orvosi konzultáció előtt és/vagy után magához ragadja a képzeletbeli mikrofont. Hogy miért van erre szükség? Mert az első konzultáció csak az orvos szemszögéből szól a szakmáról. A páciens szemszögéből életminőségről, önbizalomról, szorongásról, traumákról, időprésről, sok munkával megkeresett pénzről, bizalomról, komfortzónáról, és még megannyi más tényezőről szól. Érthető, ha orvosként nincs feltétlen időd-energiád ezekre a faktorokra nagyobb figyelmet szentelned, talán nem is éreznéd magad komfortosan ebben a szerepben. Egy erre dedikált, ügyesen kommunikáló csapattag azonban fel tudja tárni a páciens valódi igényeit és preferenciáit, tud segíteni az aggályok eloszlatásában és abban, hogy az igényeit meghalljátok és figyelembe vegyétek, amikor kezelési tervet javasoltok neki.

Az eredmény: egyedülálló páciensélmény, amit ma Magyarországon még csak igen szórványosan alkalmaznak. Sok-sok elkötelezett páciens, és sok szép ötcsillagos értékelés!

2. A konzultációért mindenképpen pénzt kell kérni.

Az ingyenes konzultáció etikátlan a fogorvos szakmával szemben, hozzászoktatja a pácienseket ahhoz, hogy mindenki nekik hajbókoljon, csak azok a rendelők csinálják, akik futószalagon termelik az új pácienseket sokmilliós havi marketingbüdzséből. Fokhagymafüzér, ezüstkaró.

Hallottad már ezeket a mondatokat?

Biztosan. Sőt, talán egyet is értesz velük – és teljességgel megértem, miért érzel így. Mert szeretnéd, ha a munkátok, a sok befektetett időtök és pénzetek megfelelően korrekt módon megkapná az ellenértéket. Mi sem természetesebb ennél az igénynél.

Az ingyenes konzultációkat én mégsem tartom teljesen elvetendőnek, de megfontoltan és csak alapos indokkal érdemes alkalmazni.

Amikor frissen nyitott rendelőt kell a nulláról rentábilissé tenni, és nem feltétlen van erre sok hónapod, mire organikusan megtelnek a műszakok, miért is volna elvetendő egy-egy nagyobb volumenű pácienstoborzó akció? Persze számolni kell azzal, hogy az ingyenes konzultációra érkező páciensek nem ugyanabban a mértékben kötelezhetők el arányaiban, mint a listaárat fizetők – számukra „tét nélkülibb” a helyzet. Sőt, garantálom, hogy sokan lesznek közülük, akik meg sem jelennek. És lesznek köztük szép számmal olyanok is, akik komolyan veszik az időpontjukat és az ott elhangzottakat is, és miattuk viszont megéri. De abban az élethelyzetben, amikor a páciensek mennyisége számotokra létkérdés, és hajlandóság is mutatkozik rá az orvosaitok oldaláról, egy jól belőtt kampánnyal néhány hét alatt elérhetitek azt, amit enélkül az akció nélkül lehet, hogy 5 hónap alatt sikerülne.

Ezen kívül a konzultációkért igen sokat kellene fizetnie a páciensnek ahhoz, hogy önmagában profitálj belőlük, és ezeket az árakat már nem biztos, hogy elbírja a célcsoportod. A konzultációkért elkért pénz tehát az esetek nagy többségében eleve leginkább csak veszteségminimalizálás.

3. A konzultációnak fogorvosi kezelőben kell zajlania.

Megint magyarázom a bizonyítványt egy picit: mi sem gondoljuk azt, hogy egy irodában, netán a váróban vagy a konyhában, esetleg a sarki Starbucksban kellene a pácienseitekkel találkozni. A fogorvosi szék nem iktatható ki a képletből. A helyzet azonban hasonló az első ponthoz. A fogorvosi kezelő az orvosi vizsgálat, a státuszfelvétel, és persze a beavatkozások helye. De ki mondta, hogy egy komplex, nagy értékű, a páciens részéről nagy elköteleződést igénylő kezelési terv ismertetése, megbeszélése a mikrozid és a hyperol illatától áthatott, a szomszédból áthallatszó szörtyögő nyálszívó hangjának díszletei között kell, hogy történjen? Ezek persze számotokra és számomra is otthonos közeget teremtenek, és néhány nap home office után már kifejezetten vágyni kezdek közéjük, a páciens számára azonban majdnem biztos, hogy ezek a körülmények félelmet, fájdalmat, kellemetlen emlékeket idéznek. Ráadásul egyenlőtlen feltételeket is teremt, hiszen a fogorvosi kezelő ura a fogorvos, mindenki más az utasítására cselekszik, a páciens itt joggal érezheti, hogy alárendelt, kiszolgáltatottabb szerepbe kényszerül. Akár igaza van, akár nincs. Sokkal fesztelenebb légkört teremthetsz, ha van egy alkalmas kis helyiség valahol a rendelődben, ahol mindezektől távol félrevonulhattok, és mint egyenrangú felek beszélgethettek arról, mi vár rá a továbbiakban.

 

Podcast csatornánk legújabb epizódjában Dr. Borbély Zoltán és Bolla Hajnalka voltak a vendégeink a Dr. Borbély Fogszabályozó Stúdióból, és egy nagyon tanulságos beszélgetést folytattunk velük az újító szellemű konzultációs folyamatokról, és arról, miként lehet ezt etikusan, 100%-osan a páciens érdekeit szem előtt tartva végezni. Az epizódot itt hallgathatod meg.

Hasonló írásaink
fogorvos képzés, fogászati menedzsment

Visszahívást kérek!

Az adatkezelési szabályzatot elolvastam és elfogadom.*
Elfogadom, hogy a DentalMenedzser csapata időnként hírlevelet küldjön számomra