Végig olvasás kb. 3 percNem kérdés, hogy a kezelőegység a praxis egyik legfontosabb és legdrágább eleme, ami nélkül nem tudna a rendelő dolgozni. A meghibásodások jelentős százaléka abból adódik, hogy egyáltalán nem, vagy nagyon ritkán fordítunk elég figyelmet a tisztítására, pedig a helyes karbantartással és tisztítással rengeteg hibát meg tudnánk előzni.
Ebben a cikkben sorba vesszük a kezelőszék tisztítás protokollját, ami akár „munkaköri leírásként” is szolgálhat az illetékes munkatársnál. Az itt leírtak segítenek abban, hogy elkerülhető legyen a kezelőegység hanyag tisztításából adódó meghibásodás. Minden gyártó tisztítási protokollja eltérő, a magasabb kategóriájú gépeknél automatizált/beépített tisztítási rendszerekkel találkozhatunk (pl. a tartós és intenzív csírátlanítás opció, amely során a kezelőegység maga végzi el a tömlők átmosását és fertőtlenítését), itt most a nagyátlagnál alkalmazandó lépéseket vesszük végig.
Reggeli teendők az első páciens előtt
- felületfertőtlenítés kendővel, a kezelőegység teljes felületén
- kezelőegység tömlőinek csírátlanítása a reggeli program, ami megközelítőleg 10 percet vesz igénybe, ilyenkor a gép beépített programja átmossa tömlőket. (mikromotor, exhausztor, nyálszívó, puszter, turbina tömlői)
Kezelés után
- kontaminálódott eszközök, fúrók, kézidarabok, nyálszívó, stb eltávolítása -» tisztítás után sterilizálás (amit lehet)
- kezelés után, ahogyan reggel, az orvosi és asszisztensi konzol eszközeinek csírátlanítására is szükségük van, a köpőcsészébe rakható tartóval és az automatizált programmal. (10 perc)
- felületfertőtlenítés kendővel. Töröljünk le minden olyan felületet, amivel a páciens vagy a személyzet érintkezett (az orvosi és asszisztensi széket is!) és az esetlegesen padlóra csöppent folyadékot töröljük fel. Figyeljünk oda, hogy az orvosi és asszisztensi konzolt és annak tömlőit, operációs lámpát és kezelőegység testét is tisztítsuk meg!
Este, az utolsó páciens után
Ugyanazt a protokollt kell követnünk az utolsó páciensünk után is, mint kezelések után, mindössze pár kiegészítéssel:
- az elszívó berendezés tisztítása: egy pohár tiszta vizet szívjunk el az exhausztorral és a nyálszívóval is, majd az elszívó berendezés tisztításához használt gélt (Dekaseptol, Orotol stb.) a megfelelő mennyiségben szintén szívjunk el
- a köpőcsészébe is rakjunk a gélből és egy kefével tisztítsuk meg, majd öblítsük le. (Vannak olyan kezelőegységek, ahol a köpőcsésze leszerelhető és elmosható!)
- az orvosi és asszisztensi konzol eszközeinek csírátlanítására is szükség van a köpőcsészébe rakható tartóval, ilyenkor a gép, ahogy a többi program esetében is, átmossa a tömlőket és minden olyan eszközt, amelyből víz jön, vagy áthalad. Az esti program esetében hagyjuk benne a tömlőket a tartóban a másnapi kezdésig.
- fertőtlenítő felmosással zárjuk a napot
Heti rendszerességgel elvégzendő
- alapos felületfertőtlenítés kendővel a székek és a kezelőegység minden felületére kiterjedően, vegyünk le minden olyan elemet, ami kézzel eltávolítható az asszisztensi és orvosi konzolról, sterilizálható fogantyúkat pedig sterilizáljuk. (pl.: lámpa fogantyúk)
- az esti programhoz hasonlóan, az exhausztort és nyálszívót mossuk át vízzel és fertőtlenítő géllel.
- ahol becsatlakozik az elszívó csöve a kezelőegység testébe, rendszerint egy műanyag szűrő található, melyet hetente minimum cserélni kell, ez a filter akadályozza meg, hogy pl. letört csont darabok, szulkusz tágító fonalak bekerüljenek a rendszerbe. Filtert ne mossuk el mert veszélyes hulladéknak minősül, és elmosás esetén a csapban fröcsköljük szét a tartalmát.
- a levegőszűrőt is ki kell cserélni, ami általában az orvosi konzol alatt található.
- az intenzív csírátlanítás szükséges hetente elvégeznünk, ilyenkor a kezelőegység a beépített tartályán keresztül nagyobb dózisú hydrogen peroxide tartalmú fertőtlenítő anyagot juttat a vízbe, így mossa át a tömlőket 45 percig, a program végeztével hagyjuk a tömlőket a tartóban a következő munkanapig, a gép automatikusan a reggeli tisztítási programmal fog kezdeni.
Az amalgám szeparátor
Száraz elszívás esetén, amikor az amalgám szeparátor a kezelőegységbe van beépítve, az amalgám szeparátor tartályának cseréjére a kezelőegység figyelmeztetni szokott valamilyen hang és üzenet formájában, ilyenkor cseréljük ki a tartályt újra, és a megteltet pedig helyezzük a veszélyes hulladékok közé. Nedves elszívás esetén, amikor az amalgám szeparátor az elszívó motorba van építve és nem a kezelőegységünkben található, az elszívó szintén jelez a cserére egy hangjelzéssel.
Tippek
- ne használj felületfertőtlenítéshez vízbázisú törlőkendőt, mert nagyon elkorrodálja az illesztéseket. Az alkohol bázisúak nem okoznak korróziót, de kérdezd meg a kezelőegység gyártóját vagy a kereskedőt, hogy mit ajánl a kezelőegységed típusához!
- a túl agresszív felületfertőtlenítő is kárt okozhat, tönkreteheti, megmarhatja a felületeket, a kárpitra speciális kárpittisztót kell használni, hogy megőrizzük a rugalmasságát.
- sebészeti, vagy komolyabb beavatkozások után és közben(!), (amikor sok vér kerül a rendszerbe) mosd át az elszívó berendezést min. 1-1 pohár tiszta vízzel. Hidd el, meg fogja hálálni a géped
- nézesd át minden évben legalább 1x szakemberrel a kezelőegységed!
- hamarosan törvényileg is engedélyköteles lesz az átvizsgálás, ebben a témában Sziklási Bea írt egy jó cikket itt tudod elolvasni.
- évente képezd újra a személyzeted a gyártók és kereskedők segítségével, ezzel rengeteg pénzt tudsz spórolni!!
- ellenőrizd a személyzeted munkáját, hogy megfelelően végezték el a tisztítást és a minimális karbantartást.
- ha nincs beépített tisztítóprogramja a kezelőegységednek, a Dürr Dental által készített videó végig visz a helyes lépéseken elszívó tisztítás esetében, itt.
És mi történik, ha nem figyelsz oda? Hát ez!
Témakörök:
Hatósági megfelelés és operatív irányítás