Most van az érettségi időszak. Látom a fiatalokat öltönyben elindulni reggel, vagy ahogy délután elnyalnak egy fagyit az aznapi érettségi vizsgájuk után. Nem irigylem őket, pedig nagyon szerettem tanulni és életem legjobb időszaka voltak a gimnáziumban és az egyetemen eltöltött évek. Emlékszem, amikor elkezdtem dolgozni sokként ért, hogy itt bizony nincs megállás, csak arra az 1-2 hét szünetre, amit engedélyez a rendszer. Ugyanakkor élveztem a kezdeti időkben, hogy nincs az időnkénti nyomás a vizsgákkal, az időszakos túlterheltség. Aztán ahogy gyűlt az élet- és munkatapasztalat, nőtt a felelősség, új pozíciók, új kihívások érkeztek és bizony gyakoribbá vált a nyomás, meg kellett tanulnom priorizálni és idővel vezetői kompetenciákat szerezni.
Talán ilyesmi életszakaszokon megy keresztül egy fogorvos is, amikor elkezdi a pályáját, majd nő a páciensszáma, idővel saját rendelőt szeretne, abban megtermelni a „napi betevőt” a fenntartási költségek mellett, majd a rendelő bővülésével egy csapatot is vezetnie kell. Mindezt (ideális esetben) kiegyensúlyozott munka-magánélet egyensúllyal. Na ez az, ami nagyon nehéz és amiben szeretnénk segíteni ezzel a cikkel. A cégvezetés fogorvosok számára is tartogat rendszeres kihívásokat, amik megoldására vannak módszerek.
Az év közel felénél tartunk, ezért sokaknál jelentkezik a mindennapi feladatokból, folyamatos priorizálásból és problémamegoldásból adódó fáradtság, és alig várjuk a nyári szabadságot. A cégvezetők évek óta kihívásokkal állnak szemben és az elmúlt években talán a csapaton belüli fluktuáció is megemelkedett, ami ugyancsak nagy terhet ró a rendelőtulajdonosokra. Elérhető-e, hogy egy vezetőnek is kiegyensúlyozottak legyenek a mindennapjai és kevésbé érezze az időnyomást? Szerintünk igen és ebben a cikkben vezetői kompetencia fejlesztésre adunk tippeket, ami segít a kiegyensúlyozottabb mindennapok megvalósításában.
Az első és legfontosabb, hogy ha érzed a nyomást, ismerd fel, hogy valamit nem jól csinálsz!
Teljesen normális, hogy időnként összecsapnak a hullámok a fejed fölött cégvezetőként. A kérdés csak az, hogy ebben a stresszes helyzetben benne maradsz, vagy felismered és minél hamarabb kezeled. De hogyan? Ehhez kell a megfelelő cégvezetői attitűd, amit nem készségként kapunk, hanem képességként fejlesztjük ki magunkban. Ennek fejlesztésére vannak jól bevált módszerek, amik tudatos használatával valóban lehet kiegyensúlyozottabb mindennapokat élni.
Az első és legfontosabb, hogy légy önmagaddal tisztában! Te milyen vagy, mik az igényeid, mennyi fér bele egy napodba, mi tesz boldoggá, milyen emberekkel dolgozol szívesen együtt, mik a saját fejlődési pontjaid és még sorolhatnánk. A megfelelő önismeret kulcsfontosságú a saját fejlődésed és a céged fejlődése szempontjából egyaránt.
Folyamatosan priorizálunk, az akkut esetek ellátásától kezdve a cégvezetéssel járó adminisztratív terheken át a munka-magánélet egyensúly összehangolásáig számtalan területen. A feladatok száma folyamatosan nő, viszont ha teremtesz ebben egy rendszert, akkor vezetőként meg fogsz tudni birkózni a rád váró feladatokkal.
Amikor átgondolod, hogy mik a legfontosabb tennivalók fogadd el, hogy előfordul, hogy időnként valami csorbát szenved. Legyenek viszont szent és sérthetetlen pontok magánélet és szakmai szempontból egyaránt az életedben. És itt kiemelten fontos a magánélet, hiszen ahhoz, hogy a munkában jól teljesíts rendben kell lennie a munkán kívüli dolgoknak, amikkel töltődni tudsz.
Az első két szempont, az önismeret és priorizálás együttese adja, hogy tudsz nemet mondani. Nemet mondani páciensnek, nemet mondani kollégának, nemet mondani adott esetben egy kevésbé fontos magánéleti eseményre. Ha tudod, hogy számodra mi a fontos, ha tudod, hogy mi a prioritási sorrended, akkor megtanulsz jól nemet mondani.
A kommunikáció kulcsfontosságú minden területen, de cégvezetőként különösen. Kommunikálj folyamatosan a kollégákkal, ha valami nem működik jól és úgy érzed, hogy a kollégák nem tartják a rendszert, akkor ezt jelezd feléjük asszertíven.
Akkor, amikor vihar van a fejed fölött fontos, hogy először próbálj megállni, venni két nagy levegőt és kilépni a spirálból. Lépj hátra, légy tudatos és nézd meg, hogy mivel van gond. Ismerd fel és tudatosítsd magadban, hogy miért érzed magad rosszul (önismeret). Ezt követően gondold végig, hogy mit csinálj másképpen, hogy jobb legyen. Ha ezt meghatározod, akkor tudni fogod, hogy miért priorizálsz, és csak így találod meg a megfelelő „hogyant” hozzá.
A fogászat tipikusan szezonális dolog, lehet érezni, hogy mikor erősebb és mikor gyengébb a betegforgalom. Ebből adódóan a nehezebb időszakokra tudsz tudatosan készülni. Már az is segít, ha elfogadod, hogy ez most egy nehezebb időszak, többet kell dolgozni, adott dolgokra nagyobb fókuszt kell helyezni (pl. új kolléga felvétele esetén az ő megfelelő integrációjára, stb.) Emellett van pár sarokpont, amik segítik az évet keretek közt tartani és megfelelően készülni a stresszesebb időszakokra:
Cégvezetőként nem könnyű a mindennapokban jól zsonglőrködni, de mint minden, ez is tanulható. Dr. Jurácsik Tímea és Máté Zoli vezetésével a fogorvosoknál is működő és bevált módszereket adjuk át a „Hogyan legyél fogorvosból cégvezető” tréningünkön, ami jövő csütörtökön és pénteken lesz. Ez egy gazdasági és üzleti alapképzés fogorvosoknak, amit cégvezetőként mindenképp sajátíts el. Idén már fogunk foglalkozni a fentebb felvetett időnyomás és időprés kérdésével és annak hatékony kezelésével is. Várunk szeretettel!
A fenti témáról hosszabban is beszélgettünk korábban egy élő webinar keretein belül, ezt itt visszanézheted.