Végig olvasás kb. 4 percA közelmúltig a tömegmédiában csak számunkra megfoghatatlan, távoli események, a világ túloldalán történő, ránk közvetlen hatást nem gyakorló történésekről hallottunk. Már nem. Mindannyiunk preferenciáját és terveit átírta a koronavírus, elért ide is, a mi életünkre is közvetlen hatással van. Amit látunk, olvasunk, hallunk innen-onnan, a felerősödő pletykák és az ehhez hasonló cikkek megrémisztenek minket. A hétvégi kormányrendelet megerősítette a rendelőtulajdonosokat, hogy a felelősségüknek megfelelően zárják be rendelőjüket, vagy korlátozzák csak sürgősségi betegek ellátására. Mit tegyünk most?
A bejegyzésemben nem célom semmilyen véleményt és gondolatébresztés megfogalmazni a koronavírussal kapcsolatban, sem azt megmondani, hogy mi lesz, illetve számokkal sem kívánom alátámasztani a vírus terjedését, vagy megkísérelni különböző görbék értelmezését. Ebből elég sokat látunk most. Inkább azt nézzük meg, hogy egy fogászati rendelő mit tehet ebben a helyzetben, milyen üzleti és gazdasági forgatókönyvek léteznek. Mi legyen a válságkezelési stratégiánk?
Vegyük sorra a problémákat, amikkel az utóbbi napokban felhívtatok, amikkel a fogászatok szembesülnek:
- Ha bezárok, miből fizetem a számláimat és a munkavállalóimat, hogyan tartom fönn a rendelőmet és meddig fogok veszteséget termelni? Kell-e fizetnem a munkavállalóimnak?- Rendelőtulajdonos.
- Ha bezárunk, megkapom-e a fizetésemet, tudom-e fizetni a lakbért vagy a lakáshitelt? Megmarad-e egyáltalán hosszú távon a munkám? – Munkavállaló.
- Mit tegyek és hogyan kezeljem a válsághelyzetet? – Rendelőtulajdonos.
Nézzünk szembe mindegyik problémával!
Javasolhatom, hogy bármelyik kérdést is nézzük, mindenképp nagy hangsúlyt fektess a tiszta, őszinte és világos kommunikációra? A következő lépésben:
1. Csapat:Első és legfontosabb feladatod a veled dolgozók, a közvetlen környezeted. Biztosíts mindenkit, hogy a munkájuk megmarad, a fizetésüket megkapják, az alapvető személyes és egzisztenciális biztonságuk nem változik. Miért?
- Mert ez az erkölcsi kötelességed vezetőként és tulajdonosként
- Mert a munka ebben az esetben nem csak a páciensek ellátását jelentheti, hanem egy remek lehetőség az „erre nincs időnk” projektek kivitelezésére, legyen az a recepciós pult átmozgatása, a váró kifestése/csinosítása, a páciens kommunikációs anyagok kidolgozása, a készlet leltára, „extrém (!!!)” esetben a rendelőn belüli protokollok közös kidolgozására (páciens életút design, pácienskezelés a recepción, stb.) „nagyon-nagyon extrém” esetben csapat tréningek tartására. („Nem tudunk olyan napot, amikor mindenki egyszerre a rendelőben van, valaki mindig műszakban van és nem állhatunk le mind.” – hát most igen.)
Minél előbb biztosítod a csapatod arról, hogy biztonságban vannak egzisztenciálisan is, annál jobb. Az ilyen vezetői kvalitás minden esetben többszörösen kifizetődik hosszútávon, ne félj megtenni! Nézd meg a tartalékaidat és kommunikálj világosan egy határidőt, ameddig 100%-os biztonságban vannak! (pl. 1 hónapig mindenki teljes bért kap, utána ez és ez fog történni…, stb.)
2. Beszállítók, partnerek:
Bármi is a döntés, ők a következők a sorban, akik felé tiszta és őszinte kommunikációval tartozol. Azok, akik folyamatosan mennek veled az úton, az ő üzletük a Te üzletedre épül, hosszú távú kapcsolatod van velük. Lépések:
- Írd föl és vedd végig a listádat a legjobb eshetőségtől a legrosszabbig (mindenkivel megmarad a kapcsolat és tudsz nekik fizetni; mindenkivel megszűnik a kapcsolat, mert nem tudsz fizetni.)
- Ki az, akivel muszáj, hogy maradjon a kapcsolat változatlanul (bérleti díj, lízing stb.)?
- Ki az, akivel mindenképp beszélni kell és esetlegesen új „veszélyhelyzetbeli” megállapodást kötni. (Utazó szájsebész, fogtechnikus)?
- Ki az, akinek a szolgáltatása nem életbevágó a jelen helyzetben. (Saját magamat lábon lőve az én személyes „legrosszabb végkimenetelem” számol azzal, hogy a rendelőfejlesztés nem minősül életbevágónak és koronavírus gazdasági hatásai engem is el fognak érni.)?
3. Páciensek:
Végül, de talán legfontosabbak, a páciensek!
Őket egyszerűen informálni kell – ha megengedsz egy javaslatot – akkor egyesével, egy-egy telefonhívással mondd el, azoknak, akiknek foglalt időpontjuk volt, hogy milyen döntésre jutottatok a rendelőben és mi fog történni. Meg fogják érteni és értékelni fogják a hívást.
Mit tegyek következő lépésként?
- Tudatosítsd magadban, hogy a Covid-19 egy nagyon komoly dolog, még felszálló ágban van, így a neheze csak most jön!
- Készíts forgatókönyvet a legjobb és a legrosszabb kimenetelekre (A, B, C tervek) és fogalmazd meg konkrétan, hogy a kettő között mi kell történjen, hogy további megszorításokat, vagy döntéseket hozz. Legjobb, ha ezt közösen csináljátok a csapatoddal, az őszinte és nyílt kommunikációnál nincs jobb. Ez egy teszt a vezetői képességeidre! Az A,B,C terveket kösd időhöz (Pl. a jelenlegi bezárt állapotot, az időt jól kihasználva, fejlesztési projekteket végrehajtva tudom tartani 1 hónapig. Ha a második hónapba lépünk, a következő megszorításokat kell, tegyem:… stb.)
- Pihenj 2 napot, és légy a családoddal! Engedd ki a feszültséget, úgysem tudsz mit tenni.
- Utána használd ki az időt és valósíts meg olyan fejlesztéseket a rendelőben, amire korábban nem volt időd.
- Készíts listát azokról a dolgokról, amik jobban kellene menjenek a rendelődben és indulj el rajta (fizetések kiszámítása, naptármenedzsment, recepciós feladatok ellenőrzése, páciens kommunikáció…).
- Csinálj mindent közösen a csapattal, egységbe kovácsol titeket és közösen erősebben jöttök ki ebből.
Mit tesz a Dental Menedzser, hogy segítsen?
Nem vagyunk orvosok, sem katonák vagy politikusok, így a helyzet kezelésében limitált segítségnyújtási lehetőségeink vannak. Amit mi tehetünk, az az, hogy nem erősítjük a már egyébként is felfokozott hangulatot és tesszük tovább, amihez értünk: fogászatokat fejlesztünk. A leállás ellenére is, hisz az élet megy tovább, és talán tudunk olyat adni, ami – ha nem is a tűzoltáshoz – de a pár hét múlva következő újraépítéshez hasznos lesz.
A Dental Menedzser csapatával a következő programokat dolgoztuk ki, melyek teljesen ingyenesek mindenki számára, aki szeretne részt venni. Szeretnénk, hogy a szükséges leállásból a lehető legtöbbet vegyétek ki, azaz a pihenés mellett hasznosan töltsétek az időtöket, és elérjük, hogy 45 percig nem a vírusra gondoltok, már nyertünk!
Ingyenes 45 perces webinárok csütörtöktől (március 19.) minden hétköznap, egy-egy fogászati üzleti témában
- platform: Skype vagy más applikáció, amiról később tájékoztatlak.
- időpont 11 órától.
- házi feladatokkal, csatolt fájlokkal hogy a legtöbbet vedd ki a leállásból
- témákról később részletesen. Tervezettek: az 5 legfontosabb üzleti pillér a fogászatban, Székidőszámítás és egészséges árazás kialakítása, Szerződéses orvosok hatékonyság és megtérülésének számítása, pénzügyi tervezés, Recepciós feladatkör és annak kialakítása, USP és rendelői arculatüzenet kialakítása, stb.
Válságkezelő audió/online megbeszélés velem, Zolival
- 30 perc
- jelenlegi helyzetre adott reakcióid elemzése, összehasonlítva az iparági döntésekkel
- válságkezelő scenáriók kialakításában segítség (pénzügyi, humán és stratégiai tervezés)
Válságkezelő fórum létrehozása
- Igény esetén az adatbázisunkból összehívunk 10-15 fogászatot, akik nem konkurenciái egymásnak, hogy egy közös, moderált videóbeszélgetésben megosszák a tapasztalataikat és eszmét cseréljenek a lépésekről.
Online marketing audit
- Ingyenesen felmérjük az online marketing platformjaidat és készítünk egy elemzést.
Amennyiben bármelyik program érdekel majd a holtidőben, kérlek töltsd ki a cikk alján található űrlapot!
Vigyázz magadra! Kitartást és sok erőt a következő időszakra!
A Dental Menedzser csapata:
Czingler Zsolt Polgári Edit Sziklási Bea Máté Zoli
Hiba: Kapcsolatfelvételi űrlap nem található.